În vreme ce alți constructori nu s-au sfiit niciodată să-și facă publice planurile ambițioase privind modelele cu propulsie electrică, Toyota, a adoptat întotdeauna o poziție mult mai rezervată. Până de curând, Toyota a fost cel mai mare producător de automobile din lume așa că mulți așteptau de la japonezi un plan îndrăzneț privind strategia de electrificare gamei lor.
Toyota in cautarea unei solutii pentru acumulatorii masinilor electrice
Se pare însă că marca japoneză pare, în cel mai pur spirit nipon, adepta echilibrului, realismului și pragmatismului chiar și când vine vorba de automobilele electrice. Nu trebuie să uităm că japonezii au fost pionerii adoptării pe scară largă a automobilelor cu sistem hibrid, modelul Prius fiind un adevărat deschizător de drumuri în acest segment și pastrându-și și azi titulatura de lider al clasei. Apoi, Toyota a făcut și primul pas către automobilul alimentat cu hidrogen (pilă de combustibil), futuristul model Mirai reprezentând cel mai important pas al unui producător de renume în zona unei tehnologii avantgardiste privită cu mult scepticism. Deci, de unde vine atitudinea precaută a japonezilor atunci când vine vorba de automobilele electrice?
Președintele Toyota, Takeshi Uchiyamada
Într-un interviu acordat canalului CNBC, președintele Toyota, Takeshi Uchiyamada, a vorbit în detaliu despre viziunea mărcii japoneze privind adoptarea pe scară largă a automobilului electric. El a precizat că Toyota nu este nici pe departe împotriva automobilelor electrice ba dimpotrivă. Japonezii sunt de părere că, pentru a acoperi distanțe mari, aceste automobile au nevoie de acumulatori mari și grei cu timpi de încărcare încă prea mari. O sa spuneți că există stațiile Tesla Supercharger. Da, însă trebuie să ținem cont ca azi petrecem maximum 10 minute la stația de carburanți pentru un plin și asta include de multe ori timpul necesar pentru a lua și o cafea. O încărcare la o stație supercharger durează în medie 45-50 de minute (deci de 5 ori mai mult)… si stațiile de acest tip sunt încă foarte, foarte puține. Mai poți oare să-ți alimentezi mașina oricând în drum spre muncă atunci când alimentarea durează cât drumul spre muncă?
Uchiyamada a adus în discuție și durata de viață a acumulatorilor și spune că aceștia au nevoie de încă 2 sau 3 descoperiri tehnologice importante pentru a evolua și a depăși aceste limitări. El recunoaște însă că, pe măsură ce piețe mari precum SUA sau China încurajează prin modificări de legislație dezvoltarea automobilului electric, constructorii nu vor avea de ales. Vor fi nevoiți să lanseze pe piață mai multe astfel de modele sau vor risca falimentul. Toyota nu este o excepție în acest sens, însă japonezii sunt sceptici că tranziția către automobilul pur electric se poate realiza atât de rapid cum susțin unele voci. La polul opus, cei de la Volvo și-a propus de exemplu ca toate modelele din gama sa lansate începând cu 2019 să fie electrice sau hibride.
Acumulatorii cu electrolit solid – solutia Toyota pentru autovehiculele sale electrice?
Toyota însă face pași mici în direcții sigure pe care le consideră de viitor. În primă fază, și-a propus să investească în cercetarea pentru dezvoltarea bateriilor de tip solid state (acumulatori cu electrolit solid). Acest tip de acumulatori ar rezolva trei probleme cheie pe care Toyota le-a identificat în privința acumulatorilor clasici cu litiu ion: durabilitatea în timp, viteza de încărcare și capacitatea de stocare de energie. Denumită și baterie uscată, bateria cu electrolit solid nu are nici probleme de stabilitatate sau siguranță precum acumulatorii clasici cu litiu ion.
Vă aduceți aminte probabil de momentul în care întreaga flotă de aeronave Boeing 787 Dreamliner a fost consemnată la sol din cauza unor incidente repetate în care bateriile sale cu litiu ion s-au încins si au luat foc. Producătorul Boeing a reproiectat ulterior structura de protecție a bateriilor pentru a evita o catastrofă și a permite în continuare utilizarea lor pe cea mai modernă aeronavă din lume la ora actuală. Ca un detaliu interesant, primele incidente de acest tip cu baterii litiu ion au fost înregistrate la bordul aeronavelor 787 aparținând companiilor aeriene japoneze. Un lucru e sigur: japonezii învață din greșeli.
Un alt element care demonstrează angajamentul Toyota față de automobilul electric este recent încheiatul parteneriat cu Mazda și cu producătorul de acumulatori Denso care le va permite japonezilor să recupereze terenul pierdut în cursa cu ceilalți producători. Parteneriatul urmărește dezvoltarea unui toolbox de componente comune pe care Toyota și Mazda să le utilizeze pentru a-și dezvolta propriile automobile electrice. Avantajul parteneriatului dintre cel mai mare producător japonez și unul dintre cei mai mici constructori din țara soarelui răsare este că toate costurile de dezvoltare vor fi suportate în comun și astfel viteza de testare și dezvoltare a tehnologiilor va putea fi mărită în mod semnificativ. Un alt avantaj este că parteneriatul va reuni inginerii cei mai valoroși ai celor trei firme, iar expertiza Denso în domeniul acumulatorilor se va dovedi cu siguranță extrem de valoroasă pentru Mazda și Toyota. Totuși, fiecare dintre cei doi constructori își va păstra independența decizională totală pentru dezvoltarea produselor.
Hibridele, pariul Toyota pentru anul 2018
Așadar, dacă pentru privitorul neavizat Toyota pare cu un pas în spatele concurenței când vine vorba de automobilele electrice, se pare că strategia mărcii japoneze avansează cu pași atent studiați și nu ar fi exclus ca primele modele Toyota electrice să fie lideri în clasele lor datorită tehnologiei superioare a acumulatorilor utilizați. În paralel, continuând să mizeze pe automobilul hibrid, Toyota oferă un tip de automobil foarte puțin poluant, dar economic și practic. Hibridul se poate dovedi pentru Toyota produsul ideal de tranziție către automobilul electric dotat cu acumulator foarte performant cu electrolit solid. În același timp, Toyota s-a indepărtat foarte rapid, dar sigur de motoarele diesel, gama sa fiind deja alcătuită acum în majoritate din modele pe benzină sau cu propulsie hibridă.