Sub protecția anonimatului, 9 foști și actuali angajați Tesla susțin că modelele produse de Tesla au mari probleme de calitate atunci când părăsesc linia de asamblare. Conform Reuters, 90% dintre unitățile Model S și Model X au nevoie de remedierea unor defecțiuni la ieșirea de pe linia de producție.
În timpul verificărillor legate de procesul de control al calității, s-ar identifica frecvent defecțiuni precum uși care nu se închid corect sau deloc, tapițerie imperfectă, garnituri proaste (și inflitrații de apă în habitaclu). Foștii angajați susțin că aceste defecte sunt recurente și nu există o strategie clară pentru remedierea problemelor de calitate. Potrivit unor foști lucrători și supervizori pe linia de producție, problemele apar din cauza lipsei de experiență a Tesla care insistă să producă in-house unele componente complexe pentru care producătorii tradiționali folosesc furnizori externi. O altă explicație ar putea fi modul în care Tesla își gestionează linia de asamblare. Astfel, se pare că, pentru a accelera producția automobilelor sale, americanii insistă ca unitățile să avanseze pe linia de asamblare chiar dacă un anumit element lipsește de pe stoc sau nu funcționează corect la montaj. Probleme precum panourile de plastic, parbrizul fixat prost sau amortizoarele montate greșit sunt remediate ulterior, când mașina iese de pe linia de producție. Astfel, deși intenția este să scutească timp și costuri, Tesla ajunge să plătească mult mai mult prin remedierea acestor defecțiuni la finalul ciclului de producție. Asta ca să nu mai vorbim de timpul pierdut deoarece remedierea în afara liniei de asamblare este mai dificilă.
Dacă este adevărat, procentul de 90% de modele cu defecțiuni ar fi uriaș. Spre comparație, producătorii japonezi, care au reputația celui mai ridicat nivel de calitate, au în medie o rată de aproximtiv 10% defecte la ieșirea de pe linia de asamblare.
Clientilor nu le pasa de eventualele probleme de calitate ale Tesla
Deși unii clienți au semnalat probleme de calitate, aceștia le trec de obicei cu vederea fiind fascinați de designul, performanțele și nivelul tehnologic ridicat al mașinilor Tesla. Conform unui sondaj realizat de Consumer Reports (reputata publicație americană orientată pe cercetarea obiectivă a produselor de pe piață) 91 la sută dintre posesorii de Tesla, ar cumpara din nou mașinile acestui producător. Când vine vorba însă de publicațiile care analizează statisticile defectelor sau calitatea percepută (cum este compania de marketing research JD Power) lucrurile stau altfel. Studiile de calitate realizate de JD Power au devenit un standard recunoscut în industrie și, conform acestora, modelele Tesla prezintă probleme frecvente de calitate precum îmbinări greșite sau mânere de uși care nu funcționeză.
Analistul David Whiston de la firma de cercetare a investițiilor Morningstar a rezumat poate cel mai bine situația actuală a Tesla: „Nu ne-am îndoit niciodată asupra capacității Tesla de a dezvolta produse entuziasmante cu specificații de top, dar există o diferență între a dezvălui un concept impresionant și apoi a-l construi perfect în volume mari. Tesla încă nu a perfectat acest ultim aspect.”
Tesla Model X
În replică la aceste informații, Tesla a emis un comunicat scurt în care nu contestă reparațiile numeroase ale modelelor care ies de pe linia de producție, dar le pune pe seama procesului extrem de riguros de control al calității și dorinței de a produce mașini perfecte pentru fiecare client în parte. Nu ar fi exclus ca declarațiile date de foști angajați ai Tesla să fie provocate și de frustrarea acestora după ce au fost concediați. Mai greu este de explicat faptul ca unele informații provin de la angajați care încă lucrează la Tesla. Există indicii clare în privința faptului că Tesla are probleme cu nivelul de calitate al mașinilor sale. 10Un astfel de indiciu este și recenta campanie de rechemare în fabrică a 11,000 de unități ale SUV-ului Model X la care scaunele s-ar putea plia în caz de impact din cauza unei probleme la mecanismul de blocare. În contextual actual, decizia producătorului american de a renunța la procedeul de testare BETA pentru Model 3 este greu de înțeles. Prin acest procedeu de testare, constructorii realizează modele de pre-producție pe care le testează intens în vederea descoperirii unor probleme grave înainte de lansarea în producție a modelului respectiv. Astfel, constructorii tradiționali vor să se protejeze de prejudiciile de imagine și costurile suplimentare cauzate de o eventuală rechemare în service pentru remedierea unor defecțiuni grave. Tesla preferă însă să câștige timp pentru a produce Model 3 cât mai repede după amânări repetate ale țintei inițiale de producție. Eliminarea testelor de pre-producție s-ar putea dovedi un pariu foarte riscant pentru americani.