În Norvegia, mașinile electrice sunt scutite de TVA și de taxa de achiziție locală, taxe care ar adăuga în mod cumulat aproximativ 50% la costul achiziției unui automobil. De asemenea, proprietarii de automobile electrice nu plătesc taxe de drum, de tunel și de feribot (foarte des utilizat în Norvegia). Li se asigură parcarea și încărcarea gratuit și li se permite utilizarea benzilor pentru transportul în comun.
Norvegia- țara cu cu cel mai mare număr de automobile electrice pe cap de locuitor
Atunci când vrei să ilustrezi succesul măsurilor de stimulare a achiziției mașinilor electrice, prima țară care îți vine în minte este Norvegia. În mod paradoxal, o țară a cărei bunăstare se bazează pe exploatarea resurselor de combustibili minerali din bogatele zăcăminte din Marea Nordului, a reușit prin intermediul unor subvenții extrem de generoase și scutiri de taxe semnificative să ajungă țara cu cel mai mare număr de automobile electrice pe cap de locuitor din lume – aproximativ 215 de automobile electrice la 10.000 de locuitori). Pe locul doi în acest clasament, la mare distanță, se situează Olanda cu doar 75 de automobile electrice la 10.000 de locuitori.
Probleme neprevăzute pentru proprietarii de mașini electrice și nu numai
Odată cu trecerea de la statutul de “early adopter” pentru mașini electrice la piață de volum, în Norvegia au apărut însă și problemele. În suburbiile bogate din Oslo, mașini scumpe precum Tesla Model X aglomerează benzile de circulație dedicate transportului în comun stârnind frustrarea șoferilor de autobuze. În unele parcări, nu mai sunt suficiente stații de încărcare rapidă pentru a permită încărcarea tuturor mașinilor electrice în același timp. Autoritățile norvegiene plătesc mai mult pentru electricitatea utilizată gratuit de utilizatorii de mașini electrice decât pentru transportul în comun din marile orașe (deși 50% dintre locuitori fac naveta cu transportul în comun și doar 5% cu mașini electrice).
Nemulțumiri de partea producătorilor și dealerilor de automobile
Producătorii și dealerii de automobile sunt și ei nemulțumiți deoarece subvențiile importante acordate mașinilor electrice nu oferă un climat concurențial și comercial echitabil. Practic statul suportă o bună parte din costurile de achiziție și de exploatare pentru automobilele electrice. În cazul achiziției modelelor Tesla, s-a constatat faptul că versiunile scumpe ale Model S sau Model X sunt achiziționate în principal pentru reducerile de preț și costul mai mic de exploatare nu din motive ce țin de protecția mediului. Sondajele arată că peste 70% dintre clienți aleg un model Tesla pentru performanțe și prețul mai redus nu pentru că sunt preocupați de mediu și poluare.
De asemenea, analizând cifrele de vânzări, se poate observa că mașini electrice precum Nissan Leaf nu au avut un succes la fel de mare ca modelele electrice mult mai scumpe. Cei doi producători locali de mașini electrice din Norvegia, Buddy și Think au intrat în faliment în 2011, deci subvențiile nu i-au ajutat prea mult (deși acesta fusese un obiectiv). Singura mașină de volum care are cu adevărat succes în ultima perioadă este VW e-Golf și asta datorită faptului că modelul german este extrem de popular în Norvegia de zeci de ani indiferent de motorizare (în Septembrie 2017, VW a vândut 996 de versiuni electrice ale Golfului în timp ce Tesla a vândut doar 106 Modele S și 88 Modele X, producătorul american utilizând totuși un sistem de producție și livrare destul de restrictiv).
Se pare ca vor urma schimbări majore în ceea ce privește subvențiile pentru mașinile electrice
Unii politicienii au decis să ia măsuri drastice pentru că sistemul actual de subvenții este prea scump și a creat un mediu comercial nesănătos pentru concurența cu mașinile pe benzină. Deși guvernul norvegian a decis să păstreze actualul sistem de subvenții până în 2020, partidele din opoziție care sunt favorite la câștigarea următoarelor alegeri și-au luat angajamentul să schimbe lucrurile cât mai repede. Acestea susțin că subvențiile acordate în prezent îi avantajează în primul rând pe clienții cu venituri foarte mari din Oslo sau Stavanger care își achiziționează modele Tesla scumpe (în special Model X) și profită de faptul că nu plătesc taxe de drum, impozite și electricitate pentru încărcare.
Se estimează că doar autoritățile din Oslo pierd aproximativ 350 de milioane de coroane norvegiene pe an (în jur de 37 miloane de EUR) din taxele de drum care nu sunt încasate de la utilizatorii de mașini electrice.
Lista actuala de măsuri propuse
Măsurile contemplate de norvegieni pentru a face utilizarea automobilelor electrice sustenabilă și pentru a reduce cheltuilele statului sunt, deocamdată, următoarele:
- Introducerea așa numitului impozit Tesla (en. Tesla Tax). Așa cum îi spune și numele, impozitul va afecta în principal modelele Tesla. De ce? Pentru că s-a constatat că Model X (interpretarea Tesla a conceptului de SUV), este utilizat de multe familii norvegiene ca o a doua mașină datorită capacității mare de tractare (multe familii norvegiene înstărite au o cabană de vacanță la munte și utilizează remorci pentru a căra provizii și bagaje). Introducerea acestui impozit va avea cu siguranță un impact negativ asupra vânzărilor Tesla în Norvegia (cea de-a treia piață ca volum pentru Tesla la nivel mondial). Noul impozit s-ar aplica pentru mașinile electrice mai grele și cum Tesla Model S și Model X au cele mai grele baterii, acestea vor fi cele mai afectate. De exemplu, conform Electrek, pentru Model X 100D, taxa suplimentară ar fi de 9000 de EUR deci aproape 10% din valoarea mașinii. Impactul pentru Model S ar fi mult mai mic, de aproximativ 2% din valoarea mașinii;
- Introducerea treptată a taxelor de drum pentru automobilele electrice. Avantajul pentru automobilele electrice ar fi păstrat deoarece pentru acestea nivelul de taxare ar fi mai mic, în vreme ce taxa de drum aplicată mașinilor cu motoare pe benzină ar crește;
- Reducerea sau eliminarea gratuității pentru încărcarea mașinilor electrice.
Oricare ar fi deznodământul discuțiilor actuale, un lucru este clar: autoritățile norvegiene au decis că este timpul ca automobilele electrice să se dezvolte organic fără un ajutor din partea statului. Și autoritățile din Hong Kong au adoptat o strategie similară de reducere a subvențiilor care, pe termen lung poate fi benefică, dar, pe termen scurt, poate încetini vizibil rata de adopție a automobilelor electrice.