Sectorul auto chinez, si asa aglomerat, devine si mai competitiv decat pana acum, odata cu patrunderea pe piata a Xiaomi si Didi Chuxing, si odata cu extinderea de catre alti producatori auto a liniilor electrice si de conducere autonoma si cu ameliorarea deficitului de cipuri care a afectat producatorii auto de pe intregul glob.
China este cea mai mare piata auto din lume, si spre deosebire de SUA, care are numai o mana de jucatori pe acest sector, China are cateva zeci, multi dintre acestia urmarind de cativa ani extinderea pe segmentul de vehicule electrice.
Xiaomi si Didi Chuxing pe piata auto chineza
Compania chineza Xiaomi, cel de-al treilea producator de telefoane smart din lume, dupa Apple si Samsung Electronics, a spus recent ca urmeaza sa investeasca 10 miliarde de dolari in urmatorii 10 ani in vehicule electrice.
Xiaomi va infiinta o filiala detinuta integral pentru divizia sa auto, cu o finantare initiala in valoare de 1.5 miliarde de dolari, a spus CEO-ul Xiaomi, Lei Jun, intr-o declaratie a companiei. “Acesta va fi ultimul proiect antreprenorial major al vietii mele” a mai spus Lei.
Canalul online chinez de media Late Post a anuntat recent, citand o sursa apropiata companiei, ca liderul segmentului ride-hailing, Didi Chuxing, a demarat si el o divizie de productie auto. Noua divizie este condusa de vice-presedintele Didi, Yang Jun, iar recrutarea de personal este in plina derulare in acest moment, potrivit informatiilor. Didi nu a raspuns la cererea portalului Barron’s de a comenta pe aceasta tema.
Didi a contactat Grupul Goldman Sachs si Morgan Stanley pentru a conduce oferta sa publica initiala, asteptata in iulie la New York, potrivit Reuters. Compania asteapta o evaluare de cel putin 100 de miliarde de dolari, cu o crestere de pana la 10 miliarde de dolari daca vinde 10% din actiuni in cadrul ofertei publice initiale, se arata in informatiile Reuters.
Cei doi lideri tehnologici se pot bucura de avantaje unice pe piata auto, insa au de infruntat in continuare o curba abrupta de invatare, spun analistii.
“Xiaomi are baza de fani, ecosistemul de device-uri instalat si capacitati de integrare hardware-software, dar ii lipseste know-how-ul automobilistic. Didi, in schimb, are obiceiurile si datele utilizatorilor de mobilitate si lucreaza deja cu BYD Auto din China, accelerandu-si eforturile in sfera vehiculelor autonome” a spus Lei Xing, fostul editor sef al China Auto Review din Beijing, citat de Barron.
“Ambele trebuie sa decida cat de mult vor face in-house si cat de mult lucreaza cu partenerii existenti si cu producatorii de echipament original. Nu cred ca Xiaomi si Didi vor fi ultimii din spatiul tehnologic care patrund pe piata vehiculelor electrice smart. Vor urma mai multi” a spus el.
Tot cu referire la patrunderea Xiaomi si Didi pe segmentul auto, analistul Deutsche Bank, Edison Yu a spus: “nu cred ca vor avea dificultati in ceea ce priveste intrarea pe piata, dat fiind ca ambele au acces la un capital urias si ca vanzarile de vehicule electrice din China continua sa creasca vertiginos in fiecare luna. Insa succesul nu va fi facil si, in general, cred ca exista o lupta acerba care fierbe intre producatorii auto istorici, companiile noi si companiile de tehnologie”.
Intr-adevar, sectorul auto a fost unul extrem de involburat anul acesta. In ianuarie, gigantul de cercetare si tehnologie Baidu a anuntat ca face un parteneriat cu Geely Automobile Holdings, cel mai mare producator auto din China, pentru a trece de la softuri pentru vehicule la productia efectiva de masini.
Geely a anuntat recent ca va lansa un vehicul electric exclusivist despre care se spune ca va concura cu Tesla in China. Acest proiect este un joint venture intre Geely, care detine Volvo si Lotus, si compania sa mama, Zhejiang Geely Holding Group. Geely a spus ca urmeaza sa lanseze noua linie de vehicule sub numele de brand Zeekr, in trimestrul al treilea al anului 2021.
Zeekr va folosi gama de componente pentru vehicule electrice a Geely, inclusiv sistemele sale in-house de software auto si bateriile, a spus compania.
Providerul de telefoane smart si echipamente pentru telecomunicatii Huawei Technologies a spus recent ca legatura sa cu producatorul de vehicule electrice din Beijing BAIC Blue Valley va da roade in curand, odata cu lansarea la Shanghai a unei masini electrice smart, avand ca public target consumatorii exclusivisti. Huawei colaboreaza cu BAIC de ani buni, dar spune ca rolul sau in furnizarea de tehnologie avansata folosita pentru a alimenta conducerea smart si automata s-a imbunatatit semnificativ.
Beijingul sustine piata vehiculelor cu energie noua
Dupa ce anul trecut au anulat subventiile pentru vehiculele cu energie noua, o masura ce a afectat numerosi jucatori interni, autoritatile chineze par acum dornice sa reia diferite forme de sprijin pentru sectorul auto. Joi, oficialii guvernului central si-au anuntat sprijinul pentru construirea de statii de incarcare si instalatii de schimbare a bateriilor in provincia insulara Hainan, care a fost desemnata anul trecut „port de liber schimb”.
Tot joi, Beijingul a declarat ca intentioneaza ca pana in 2025 sa aiba peste 10.000 de masini cu celule de combustibil pe strazi, precum si 74 de statii de hidrogen. O parte din acest proiect prevede lansarea timpurie a unui numar mai mic de astfel de vehicule pentru Jocurile Olimpice de iarna din 2022.
Brandurile straine pe piata auto din China
Brandurile straine si-au intensificat si ele activitatile in China. Tesla si-a continuat vanzarile in forta. Anul trecut, sedanul sau Model 3 a fost cea mai bine vanduta masina electrica din China, iar SUV-ul sau complet electric de dimensiuni medii, Model Y, este unul dintre cele mai bine vandute vehicule electrice pana in acest moment in 2021.
Ford Motor a vandut 153.822 de vehicule noi in China in primul trimestru al acestui an, o crestere de 73,3% fata de anul anterior, potrivit datelor companiei. Joint venture-ul sau in China, Changan Ford, a facut public luna trecuta vehiculul de test pentru modelul electric Mustang Mach-E, care se incadreaza in aceeasi gama de preturi si capacitati cu Model Y de la Tesla si cu ES6 de la NIO.
Start-up-ul chinez Momenta, care actioneaza in domeniul tehnologiei conducerii autonome, a strans 500 de milioane de dolari in luna martie din finantarea seriei C, condusa de Toyota Motor, Bosch si SAIC Motor, administrat de statul chinez. Nu a fost oferita o noua evaluare, dar Momenta a fost estimata la o valoare de 1 miliard de dolari dupa runda sa seria B.
Insa, cu toata tevatura in randul jucatorilor de pe piata de vehicule electrice din China, actiunile din sector nu raspund pozitiv. In ciuda analistilor de pe Wall Street care indeamna la cumparare, investitorii raman precauti, probabil in parte din cauza suspiciunilor ca actiunile unor companii precum NIO si Xpeng au fost exagerate.
Si desi vanzarile de vehicule noi din China au crescut in martie pentru cea de-a 12-a luna la rand, productia si vanzarile pentru primul trimestru al anului 2021 sunt reduse comparativ cu 2019, cel mai recent an de comparatie inainte ca pandemia creata de noul Coronavirus sa duca la prabusirea pietelor.
In parte, motivul pentru aceasta scadere este lipsa globala de cipuri semiconductoare utilizate pentru automobile, rezultatul confluentei dintre incetinirea productiei ca urmare a pandemiei, pe de-o parte, iar pe de alta parte apetitul tot mai mare pentru tehnologie, atat in randul producatorilor auto, cat si in randul producatorilor de electronice de consum.
Volvo de la Geely si-a intrerupt sau ajustat productia in China si SUA luna trecuta, din cauza deficitului. Ford si Wolkswagen au avut parte si ele de intreruperi similare la unele dintre uzinele din lume. Dar problema afecteaza in mod deosebit China, unde datele de specialitate arata ca producatorii auto locali importa mai mult de 90% din cipuri.