Vehiculele electrice au atras o cota mult mai mare din piata globala de masini anul trecut, vanzarile depasind dublul, in ciuda conditiilor economice tulburi si crizei severe de cipuri pentru computere.
Vanzarile globale de vehicule electrice cu baterie au crescut pana la 4.5 milioane anul trecut, de la 2.1 milioane in 2020, potrivit datelor furnizate de compania de consultanta LMC Automotive.
Masinile electrice au reprezentat 6.3% din vanzarile globale de masini in 2021, triplandu-si deci cota de piata fata de anul 2019, inainte de izbucnirea pandemiei cauzata de noul coronavirus.
Vanzarile totale de autovehicule raman scazute, aproximativ 72 de milioane de unitati iesind pe portile dealerilor din intreaga lume dupa ce pandemia a cauzat o criza de cipuri pentru computere, ce a fortat multi producatori auto sa isi inchida temporar uzinele. Prin comparatie, in 2019 au fost vandute 80 de milioane de autovehicule.
Al Bedwell, director in cadrul LMC Automotive, a declarat pentru CNN ca aceasta criza de cipuri “a contribuit oarecum pervers” la impulsionarea vanzarilor de vehicule electrice.
“Desigur, in Europa si in mod cert si in China… au fost prioritizate adesea vehiculele electrice de generatie noua, cu emisii reduse, pentru ca erau necesare” este de parere Bedwell, care spune ca in timp ce consumatorii voiau sa cumpere masini electrice, producatorii auto aveau nevoie sa le vanda pentru a-si atinge obiectivele de reglementare. “Cred ca a fost o oportunitate ideala pentru industrie sa se concentreze pe acestea” a conchis Bedwell.
Stimulente si sanctiuni
Guvernele si-au sporit presiunea asupra producatorilor auto in sensul reducerii drastice a emisiilor de carbon si al trecerii productiei catre vehicule electrice, uneori cu stimulente –credite de emisii pentru vehiculele electrice sau platind pentru punctele de incarcare – alteori cu sanctiuni.
Uniunea Europeana, de pilda, va penaliza producatorii auto daca nu reusesc sa reduca emisiile medii anuale ale flotelor cu 15% pana in 2025 si cu pana la 37.5% pana in 2030, in comparatie cu nivelurile din 2021. UE vrea sa duca acest prag la o reducere de 55% in cadrul unor propuneri mult mai ambitioase, adoptate in luna iulie a anului trecut.
Din 2035, blocul isi doreste sa impuna o interdictie eficienta in ceea ce priveste vanzarea de vehicule alimentate de combustibili fosili.
Guvernele au incercat, de asemenea, sa atraga consumatorii cu subventii si scutiri fiscale. Anul trecut, Germania a prelungit pentru inca patru ani posibilitatea acordarii unei prime in valoare de 9000 de euro pentru vehiculele electrice de pana la 40.000 euro. Germania si-a marit astfel de peste doua ori cota de vanzari de vehicule electrice in 2021, ajungand pana la 14%.
Dan Ives, analist financiar la Wedbush Securities, a spus pentru CNN Business ca subventiile au fost in mod evident un vant din pupa, stimuland vanzarile de vehicule electrice din Europa si din China. Mai mult, el estimaza ca acestea “au influentat pozitiv aproximativ 15% din vanzarile de vehicule electrice in ultimul an”.
Ultima luna a anului 2021 e posibil sa fi oferit insa o idee despre cum va arata viitorul.
Vehiculele electrice au avut parte de o cifra de 10% din cota globala de piata in luna decembrie, potrivit datelor din 18 piete, compilate de Matthias Schmidt, publisher al Studiului privind Piata Europeana de Vehicule Electrice.
Bedwell este de parere, insa, ca cifrele pentru luna decembrie sunt cel mai probabil “o denaturare” si probabil ca nu vor fi reproduse in primele luni ale lui 2022, iar explicatia probabila a acestei cresteri ar putea fi ca producatorii auto au facut presiuni pentru vanzarea unui numar mai mare de masini electrice in ultima luna a anului pentru a atinge targeturile privind reducerea emisiilor de CO2. “Va ma dura cativa ani pana cand vom vedea acest gen de cote ale vehiculelor electrice in fiecare an” a opinat Bedwell.
America mai are un drum lung de parcurs
Statele Unite sunt in urma altor economii mari ale planetei la capitolul vanzari de vehicule electrice. Desi vehiculele electrice au avut un avant anul trecut in Europa si in China, asigurandu-si o cota de 10% si respectiv 12% din piata, in SUA vehiculele electrice au reprezentat doar 3% din vanzarile totale de masini.
Targeturile mai slabe legate de emisii, cuplate cu o reticenta mai mare in randul consumatorilor americani, care nu s-au grabit sa imbratiseze vehiculele electrice, au pus o distanta considerabila intre SUA si rivalii sai. Impulsionarea vanzarilor va necesita o schimbare de mentalitate.
“Le ceri (consumatorilor) sa se adapteze la ceva complet diferit. Nu e vorba doar de faptul ca merg la o alta statie de alimentare. Trebuie sa-si planifice traseul, trebuie sa isi dea seama daca vor sa isi instaleze un incarcator acasa…” spune directorul executiv pentru informatii la Edmunds, Jessica Caldwell, citata de CNN Business. China este diferita, a mai spus Caldwell.
“Sunt multi proprietari aflati acum la prima masina… nu e ca si cum ar fi la a cincea, a sasea sau a saptea masina si sunt blocati in aceeasi rutina” a mai spus ea.
Analistul Dan Ives este de parere, insa, ca anul 2022 ar putea fi un punct de cotitura pentru Satele Unite, in conditiile in care “Ford, General Motors, Rivian si altii urmeaza agresiv Tesla pe piata de vehicule electrice”. El preconizeaza ca vanzarile de vehicule electrice in SUA vor ajunge la o cota de 10% din piata, pana 2025.
Tesla este “imposibil de prins”
Producatorii auto din intreaga lume investesc zeci de miliarde de dolari in cursa vehiculelor electrice, o serie intreaga de modele noi fiind asteptate sa ajunga pe piata in 2022.
Model 3 de la Tesla s-a aflat in topul vanzarilor globale de vehicule electrice in 2021, ajungand la aproximativ 540.000 de unitati vandute, potrivit LMC Automotive. Compania, care a ajuns rapid la o evaluare de 1 triliard de dolari in octombrie 2021 – una dintre singurele sase companii care au facut acest lucru – a livrat o cifra record, de 936.000 de masini anul trecut, o crestere de 87% fata de anul 2020.
Ives nu se asteapta ca Tesla sau CEO-ul sau Elon Musk sa renunte prea curand la coroana. “Compania are o aderenta incredibila pe piata de vehicule electrice la nivel global si are brandul, capacitatea, tehnologia bateriilor si inovatia, care o fac aproape imposibil de prins din urma”, a spus el.
Ceea ce nu inseamna insa ca Tesla nu are competitori. Volkswagen Group, de pilda, a furnizat 453.000 de vehicule electrice in 2021, aproape dublu fata de cifra inregistrata in 2020. Proprietarul unor branduri precum Porsche, Audi si Skoda s-a angajat sa cheltuie peste 100 de miliarde de dolari in urmatorii cinci ani, pentru electrificarea flotei sale. Iar grupul este deja leader de piata in Europa.
Producatorii chinezi de masini intra si ei in viteza urmatoare. Mini EV-ul Hong Guang, masinuta in miniatura cu un pret de 4400 de dolari, produsa de un parteneriat intre SAIC, GM si Wuling, a avut cele mai mari vanzari anul trecut si s-a clasat pe locul doi la nivel global, conform datelor LMC Automotive.
Drumul inainte
Masinile electrice inca mai au un drum lung de parcurs. Insa potrivit unei prognoze UBS, vanzarile de EV vor creste cu 75%, ajungand la peste 8 milioane de unitati in 2022.
Bedwell prognozeaza ca masinile electrice vor reprezenta peste 60% din vanzarile de vehicule din Franta, Germania si Marea Britanie pana la finele deceniului, dar ca Statele Unite si China vor ramane in urma, la un procent de aproximativ 35%. Ceea ce inseamna ca inca mai sunt multe de spus in acest joc.
“Deocamdata nu simt neaparat ca a iesit cineva din cursa, pentru ca inca e destul de devreme. Nu e ca si cum ar exista o garantie a succesului” spune Caldwell referindu-se la situatia de pe piata din Statele Unite vis-a-vis de celelalte piete ale lumii.
Sursa: https://edition.cnn.com/2022/01/26/cars/electric-car-sales/index.html