Antreprenorii din statul producator de petrol, afectati acum de deficit, au trecut la reciclarea de piese provenite de la carturi de golf si motociclete, pentru a produce masini alimentate cu baterii si cu energie solara.
Departe de megafabricile Tesla din SUA si de liniile de productie in masa ale Chinei, o revolutie linistita a vehiculelor electrice este in plina desfasurare intr-o locatie neobisnuita, la care nu te-ai astepta…
Antreprenorii din orasul venezuelean Maracaibo au creat vehicule alimentate cu baterii si cu energie solara, la preturi accesibile, adaptate din carucioarele de golf si inspirate de drag racing, pentru a depasi deficitul cronic de combustibil din tara si penele de curent.
In urma cu numai un deceniu, Venezuela era unul dintre cei mai mari producatori de petrol din lume, insa sectorul petrolier al natiunii OPEC s-a prabusit din cauza administrarii defectuoase a economiei, dar si din pricina coruptiei generalizate. Astazi masinile formeaza cozi lungi la benzinarii, care uneori nici macar nu au combustibil.
„Niciodata nu ne-am fi imaginat ca noi, un stat petrolier, am putea avea un deficit de combustibil”, spune Augusto Pradelli, in varsta de 61 de ani, care a proiectat o masina alimentata cu baterii. „Odinioara era gratuit, iar acum fie este indisponibil, fie extrem de scump”, a mai adaugat el.
Petrolul este deosebit de limitat in statul de nord-vest Zulia, unde pretul unui litru de benzina a depasit 4 dolari in timpul pandemiei, in conditiile in care salariul minim lunar in Venezuela este de 28 de dolari!
Cu experienta pe care o avea datorita hobby-ului sau de a construi masini de curse drag, Pradelli a demarat acest experiment dezmembrand un simplu cart de golf. “A fost greu, a fost lent si a fost anevoios. Singurul lucru interesant a fost ca avea o baterie electrica – iar aceasta nu a durat mult” spune Pradelli.
Ca si in cazul masinilor drag, primul pas a fost sa incerce sa obtina o caroserie cat mai usoara si mai aerodinamica, indepartand din material. Pentru a dezvolta o caroserie cu mai putina rezistenta s-au folosit materiale reciclate, precum foi de tabla de la frigidere, s-a montat o bara anti-ruliu pentru a o face mai manevrabila si, cel mai important, bateriile si motoarele lente ale cartului de golf au fost tunate si imbunatatite.
Carturile electrice ating acum viteze de pana la 40 de km/h si pot parcurge 60-100 km cu pana la patru pasageri, la o incarcare de sase ore.
“Caribe Carros sunt produsul unei capacitati de rezolvare a problemelor pe care venezuelenii au dezvoltat-o pentru a depasi sumedenia de provocari ale vietii de zi cu zi in tara caraibiana”, spune Jose Citron, expert in energie regenerabila, care a colaborat cu Pradelli pentru a monta panouri solare pe vehicule.
„Nu exista combustibil, penele drastice de curent ne lasau fara electricitate pana la sase ore pe zi si am trecut si printr-o pandemie, care nu ne-a dat voie sa mai iesim. Toate acestea laolalta ne-au facut creativi”, spune Citron.
Pradelli si Citron s-au bazat, de asemenea, pe ingeniozitatea necesara pentru a te descurca in Venezuela zilelor noastre, unde lipsa de orice – incepand de la oua si apa si ajungand pana la masini si piese de motor – a contribuit la cea mai mare criza a refugiatilor din istoria Americilor.
Sasiul este reciclat, motorul este recuperat de la carturile de golf si aproape toate celelalte parti, de la bord pana la vitezometru si discuri de frana, sunt luate de la motociclete.
Echipa, formata din sapte persoane, lucreaza la perfectionarea unui model hibrid cu un panou solar montat pe acoperis, ce prelungeste durata ciclului de incarcare a masinii. La viteze de pana la 11 kilometri pe ora, vehiculul se poate alimenta singur la nesfarsit, atata timp cat soarele intens din Maracaibo se afla pe cer, spune Pradelli.
Chiar si presedintele venezuelean, Nicolas Maduro, a fost impresionat cand inventatorii vehiculului au fost invitati la Ministerul Stiintei si Tehnologiei sa-si prezinte creatia – in ciuda unor probleme incipiente care l-au nedumerit putin pe fostul sofer de autobuz.
„Credea ca atunci cand il va porni va suna ca un motor cu ardere, dar pentru ca are motor electric, nu face zgomot, asa ca nu a atins pedalele. A fost o mica neintelegere”, spune Citron.
Pradelli isi foloseste masina ca food truck in miniatura, iesind sa vanda clatite si gauffre, insa vehiculele pot fi personalizate si pentru familiile care calatoresc prin oras sau fac drumuri la supermarket, dar si pentru a tracta vehicule defecte, spune el.
Citron si Pradelli sunt dornici sa treaca de la atelierul lor la o linie de productie in masa, insa nu sunt inca pregatiti sa-l infrunte pe Elon Musk. Au nevoie de o licenta nationala pentru vehicul si, in plus, in Venezuela nu exista un cadru legal pentru utilizarea masinilor electrice pe drumuri.
Pe de alta parte, masinilor nu le-ar strica ceva mai mult zvac! Desi pe drumurile drepte din Maracaibo nu au probleme, un test efectuat in Caracas a aratat ca motorul electric al masinutelor a avut ceva batai de cap cu dealurile.
Creatorii sunt convinsi ca vehiculele electrice sunt solutia nu doar pentru Venezuela, ci peste tot in lume, dar cu cateva mici modificari.
„Si in restul lumii vor aparea crize energetice, la fel cu cele pe care le-am avut in Venezuela. Trebuie sa mergem mai departe cu vehiculele electrice, pentru ca ele reprezinta viitorul omenirii”, spune Pradelli.
Sursa:https://www.theguardian.com/world/2022/oct/10/venezuela-affordable-electric-vehicles-entrepreneurs