Bateriile sunt grele. Acesta este motivul pentru care in general masinile electrice cantaresc considerabil mai mult decat vehiculele similare alimentate cu benzina. Sa luam ca exemplu vehiculul electric GMC Hummer. Versiunea Edition 1 – care are un numar mare de baterii pentru un plus de autonomie si putere – cantareste peste 4000 de kg, ceea ce inseamna aproape de trei ori mai mult decat un Honda Civic.
Aceasta are implicatii importante pentru siguranta, insa lucrurile sunt ceva mai complexe decat gandirea traditionala care se invarte in jurul problemelor ce tin de masa si de viteza.
In ceea ce priveste siguranta la impact, acea greutate suplimentara ajuta de fapt pasagerii din vehiculele electrice.
Statisticile dosarelor de accident deschise la companiile de asigurari arata ca cei care se deplaseaza in vehicule electrice sunt mai putin predispusi la raniri in urma unui accident, in comparatie cu persoanele care se deplaseaza in vehicule similare pe benzina.
Explicatia pentru aceasta diferenta poate fi atribuita faptului ca vehiculele electrice nu au un motor metalic mare sub capota, astfel ca au mai mult spatiu gol care poate atenua impactul pasagerilor. Dar aceleasi statistici sunt valabile si pentru vehiculele hibride, a spus purtatorul de cuvant al Institutului pentru Siguranta pe Sosele din SUA, Joe Young.
Hibridele au si ele o greutate suplimentara de la baterii, dar si un motor sub capota. Asadar, diferenta pare sa fie in mare parte atribuita masei pure.
Insa aceasta greutate extra poate fi o veste proasta pentru cei care sunt loviti de un vehicul electric, pentru ca forta suplimentara de impact este transferata celuilalt vehicul, mai usor.
De ce mai greu inseamna mai bine, dar doar pentru cei din EV
Totul tine de fizica elementara. Cand doua obiecte in miscare se lovesc unul de celalalt, cel mai greu va avea tendinta de a continua sa se deplaseze, mai mult sau mai putin pe directia in care mergea. Cel mai usor, in schimb, isi va schimba directia brusc. Chiar si daca vehiculul mai usor nu este zdrobit, devierea brusca ii va afecta pe ocupantii masinii. Intre timp, pentru persoanele din vehiculul mai greu care merge inainte, aceasta greutate suplimentara poate fi salvatoare de vieti.
Si alte vehicule electrice cantaresc mai mult decat modelele similare pe benzina. Ford F-150 Lightning va cantari mai mult cu aproximativ 725 de kg decat un F-150 pe gaz. De asemenea, Volvo XC40 Recharge cantareste cu aproximativ 450 de kg mai mult decat un Volvo XC40 alimentat conventional.
GMC Hummer EV Edition 1 are cea mai mare autonomie de conducere si cea mai mare putere dintre toate versiunile acestui truck, iar autonomia si puterea mare se traduc intr-un numar mare de baterii grele. Aceste baterii grele, plus piesele pentru off-road pentru vehicule grele, sunt motivul pentru care cantareste atat de mult, potrivit purtatorului de cuvant al General Motors, Mikhael Farah.
Desigur, faptul ca vehiculele devin din ce in ce mai grele nu este o noutate si nici nu este ceva unic, reprezentativ doar pentru vehiculele electrice. Greutatea medie a automobilelor a crescut in ultimii 40 de ani, potrivit unui raport al Agentiei pentru Protectia Mediului, de la o medie de aproximativ 1450 de kg la aproape 1900 de kg. Aceasta crestere se datoreaza in mare masura preferintelor consumatorilor, care se indreapta spre camioane si SUV-uri, care sunt din ce in ce mai grele.
Insa nu greutatea in sine este problema din punct de vedere al sigurantei, ci diferenta de greutate dintre vehicule. Iar aceasta este o problema care a existat dintotdeauna, atata timp cat masinile mici impart drumurile cu camioanele grele.
Cand o masina mica si un camion se intalnesc intr-un accident, diferenta de greutate este atat de mare incat nici macar nu ar conta daca acel camion este electric sau nu… este de parere David Zuby, vicepresedinte senior pentru cercetarea in domeniul vehiculelor la IIHS. Insa cand doua automobile se izbesc unul de celalalt, daca unul dintre ele are baterii care cantaresc 450 kg, ar putea conta pentru rezultatul impactului.
Teoretic, exista masuri pe care producatorii de automobile le-ar putea lua pentru a atenua lovitura atunci cand vehiculele electrice grele se izbesc de cele mai usoare, pe benzina, a spus Zuby. De pilda, vehiculele ar putea fi proiectate cu spatiu flexibil suplimentar dincolo de ceea ce este necesar pentru a proteja pasagerii. Insa aceasta configuratie ar putea fi greu vandabila catre consumatori.
„Singurul mod in care se poate face asta este ca vehiculele sa fie mai mari decat sunt acum. Si mai mari intr-un mod neutilizabil in mod real pentru persoana care cumpara masina” a explicat el.
Impactul asupra drumurilor
Vehiculele mai grele pot avea, de asemenea, un impact asupra suprafetelor de rulare de pe sosele si de pe poduri, insa expertii au pareri contrare cu privire la magnitudinea acestei probleme.
Cele mai multe drumuri, autostrazi si poduri sunt concepute pentru a suporta greutatea TIR-urilor uriase, care sunt cu mult mai grele chiar si decat cele mai puternice vehicule electrice de pasageri.
Maria Lehman, inginer de infrastructura la compania de consultanta GHD si presedinte ales al Societatii Americane a Inginerilor Constructori, a declarat ca impactul repetat cu greutatea suplimentara a tuturor acestor vehicule ar putea avea efecte in timp, limitand durabilitatea suprafetelor carosabile.
La randul sau, David Orr, reprezentant al Programului de Drumuri Locale al Universitatii Cornell, a declarat ca pana si cele mai mici sosele locale cu doua benzi pot rezista cu usurinta chiar si greutatii lui GMC Hummer EV. Da, exista mai multe automobile decat camioane, dar aceasta diferenta numerica – chiar daca SUV-urile si masinile respective cantaresc mai mult – tot nu va afecta drumurile” a spus el, adaugand ca procentajul de masini ar trebui sa fie mult mai mare decat ne imaginam pentru a avea un impact real.
“Chiar si daca vehiculele electrice vor macina carosabilul mai repede, este un pret mic pe care trebuie sa il platim pentru beneficiile unui mediu mai sanatos, a spus Doug Mensman, director al Departamentului de Transporturi din Los Angeles.
„Daca vom avea de facut doar o intretinere sau o reconstructie suplimentara sau mai frecventa a infrastructurii, putem considera aceasta ca fiind pretul pe care noi, ca societate, decidem ca suntem dispusi sa il luam in calcul in bugetele viitoare, pentru a obtine aceste beneficii”, a mai adaugat Mensman.
Sursa: https://edition.cnn.com/2021/06/07/business/electric-vehicles-weight/index.html