Daca asculti bine, poti sa auzi mai degraba un bazait decat un muget de motor… Iar daca privesti in jur, vei vedea statii de incarcare in parcarile supermarketurilor sau pe langa biblioteci…
De ani buni auzim ca vehiculele electrice sunt chiar dupa colt. Ei bine, acum ele chiar sunt aici! Au trecut de la un produs de nisa la mainstream, cu zgomotele lor specifice pe care daca n-ai fi atent nici macar nu le-ai auzi, cu lipsa necesitatii de a mai pune benzina, de a mai schimba uleiul si de a mai face teste de emisii. Toate acestea au disparut complet!
Revolutia are loc intr-o perioada in care preturile la gaze sunt mari, dar si pe fondul ingrijorarilor cu privire la sursele de energie stabile, alimentate de razboiul din Ucraina.
„Masinile electrice sunt normale acum”, spune Matthew Nelson, director de afaceri guvernamentale la Electrify America, care detine cea mai mare retea de statii de incarcare rapida din SUA. „Este o masina care face ceea ce te astepti sa faca o masina”.
Timp de mai bine de 100 de ani masinile pe benzina au detinut suprematia. Un intreg ecosistem de benzinarii, dealeri, ateliere de reparatii si producatori de piese s-a invartit in jurul tehnologiei ce implica improscarea combustibilului in rezervor. Industria auto a fost incet incet dominata de o mana de jucatori care au ajuns sa conduca lumea. Insa vehiculele electrice au contribuit la perturbarea acestei realitati, cu noile lansari si cu brandurile lor Futurama: Rivian, Lucid, Polestar.
„Vedem la modul real cea mai buna oportunitate de dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial pentru ca noii producatori de masini sa intre pe piata”, a spus Matt Anderson, curator pentru transporturi la Muzeul The Henry Ford din Dearborn, Michigan, facand o cronica a inovatiei americane.
Chiar daca avantul in jurul acestor vehicule creste, vanzarile sunt inca mici in comparatie cu vehiculele pe benzina. In plus, exista o multime de alte obstacole: vehiculele electrice sunt mai scumpe, iar statiile de incarcare nu sunt amplasate peste tot, desi exista o adevarata cursa pentru a construi mai multe.
Industria s-a hotarat in mare parte pe o priza universala, desi Tesla are inca propriul sau plug, care vine cu un adaptor. Timpul de asteptare pentru incarcarea unui vehicul electric variaza si in functie de modelul vehiculului si de statia de incarcare.
Si totusi, cea mai mare provocare pentru vehiculele electrice este extinderea: instalarea unor statii de incarcare costisitoare si garantia ca reteaua electrica nu se va prabusi daca toata lumea se conecteaza la priza.
Asteptarile din industrie sunt ca posesorii de EV care au statii de incarcare acasa sa se conecteze la priza peste noapte, iar cei care locuiesc in apartamente sau care isi parcheaza masinile pe strada sa incarce in timp ce sunt la serviciu sau fac diverse sarcini necesare.
Deocamdata, cererea depaseste cu mult oferta, din cauza problemelor continue ale lantului de aprovizionare care afecteaza industria auto. Ceea ce inseamna ca daca iti doresti un vehicul electric trebuie sa fii pregatit sa astepti, in functie de producator si model.
Sursa: https://www.washingtonpost.com/climate-solutions/2022/07/20/electric-vehicles-climate/