Industria producatoare de masini este profund zdruncinata de efectele coronavirusului, iar majoritatea producatorilor majori opresc productia in fabricile din Europa, in timp ce guvernele nationale fac eforturi sa opreasa raspandirea virusului COVID-19.
Ultima stire care zguduie piata auto mondiala vine din partea Jaguar Land Rover si se refera la inchiderea uzinelor sale din Marea Britanie. JLR este ultimul constructor auto care isi opreste productia in Regat, pe fondul agravarii costante a crizei Coronavirus.
Uzinele Jaguar Land Rover din Brazilia si India isi vor continua neafectat productia, insa uzinele din Slovacia si Austria isi inchid si ele portile. Ca o veste ceva mai incurajatoare, insa, afacerile din China ale joint venture-ului s-au redeschis pe 24 februarie, o dovada ca exista totusi o luminita la capatul tunelului!
Inainte de JLR, a fost randul celor de la Bentley sa isi inchida uzina Crewe intr-o perioada in care sectorul auto din Marea Britanie pare sa se opreasca efectiv in loc.
Jaguar Land Rover si Bentley se alatura astfel exodului de producatori de masini care demobilizeaza uzinele din Marea Britanie in toiul crizei coronavirsului. Bentley a anuntat initial ca opreste intreaga productie la uzina sa din Crewe pana pe 20 aprilie, insa nimeni nu poate prognoza cum vor sta lucrurile peste o luna sau o saptamana!
Adrian Hallmark, presedinte si CEO la Bentley Motors a spus ca “acest demers va avea inevitabil un impact asupra livrarilor catre clienti si ne cerem scuze pentru inconvenientele create, insa facem eforturi considerabile pentru a minimiza aceste disfunctionalitati. Gandurile noastre continua sa fie alaturi de toti cei afectati din intreaga lume in aceste momente foarte grele si dificile pentru atat de multi oameni”.
Inainte de Bentley, Honda si-a inchis si ea fabrica de la Swindon odata cu ultima tura de miercuri, 18 martie, acuzand dificultati in lantul de distributie si sanatatea salariatilor. Compania japoneza spera sa redeschida uzina, care produce hatchback-ul Civic pe 6 aprilie, dar spune ca va astepta informatii ulterioare din partea autoritatilor si specialistilor in medicina.
Inchiderea uzinelor din Regat Swindon i-a determinat pe experti sa fie tematori cu privire la viitorul pe termen lung al sectorului auto. Iata care sunt fabricile de masini din Marea Britanie care s-au inchis.
Jaguar Land Rover (Solihull, Castle Bromwich si Halewood)
Bentley (Crewe)
Honda (Swindon)
BMW (Hams Hall)
Mini (Oxford)
Nissan (Sunderland)
Rolls-Royce (Goodwood)
Toyota (Burnaston)
Vauxhall (Ellesmere Port si Luton)
Peste tot in lume, majoritatea grupurilor auto mari au incetat productia, Volkswagen, Seat, Renault, Dacia, Skoda, Peugeot Citroen, Volvo, Ford, GM si Fiat Chrysler Automobiles, toti punand in stand by multe fabrici de pe glob.
“Data fiind actuala deterioare semnificativa in ceea ce priveste situatia vanzarilor si incertitudinile tot mai accentuate privind furnizarea de piese catre uzinele noastre, productia va fi supendata in viitorul apropriat la fabricile operate de brandurile grupului”, spune executivul Herbert Diess de la VW.
Sectorul auto din Regat ar putea fi grav afectat
Profesorul Karel Williams de la Scoala de Business din Manchester a declarat pentru The Guardian ca sectorul de productia autod din Regat ar putea fi afectat in mod fatal de aceste inchideri. “Este clar din ceea ce spun cei de la Wolkswagen ca vanzarile pierdute nu vor fi recuperate si ca va fi o lovitura masiva in ceea ce priveste pierderile pentru producatorii majori de masini” spune el. “Pietele se vor recupera, insa companiile vor fi slabite, exact atunci cand va fi nevoie de investitii la scara larga in directia electrificarii. Acest lucru ii va forta sa regandeasca portofoliile de uzine, de modele si de piete.
Analiza uzinelor, modelelor si pietelor nu va fi buna pentru industria auto britanica. Ultimul lucru de care industria are nevoie este o perturbare majora, atat in ceea ce priveste cererea cat si furnizarea. Cu cat operatiunile, modelul si piata sunt mai marginale, cu atat exista mai multe sanse ca lucrurile sa fie intrerupte.
Initial, majoritatea brandurilor se angajeaza sa inchida liniile de productie pentru doua saptamani – desi BMW a anuntat inchiderea pana pe 19 aprilie – dar rezultatul pe termen lung este departe de a fi cert, pentru ca tarile europene impun limite stricte in ceea ce piveste deplasarea persoanelor.
In Marea Britanie, fabricile Vauxhall din Ellesmere Port si Luton se vor inchide ambele pana cel putin pe 27 martie. Volvo si Ford au inchis si ele unele linii de productie din Europa.
Industria auto se clatina, COVID-19 loveste adanc
Toate sectoarele lumii auto sufera, iar actiunile grupului auto Pendragon s-au prabusit pana la cel mai scazut nivel din ultimul deceniu, compania anuntand pierderi uriase.
Ca o alta evolutie speciala, guvernul britanic discuta cu poducatori precum Ford si Jaguar Land Rover pentru a vedea daca pot contribui la productia de ventilatoare, pe fondul pregatirilor pe care National Health Service le face pentru imbolnavirea in masa a celei mai parti a populatiei.
Intre timp, evenimente precum Intalnirea Membrilor Goodwood, cursa de biciclete Isle of Man TT si Bicester Scramble din Oxfordshire au fost toate suspendate.
Coronavirus si piata auto din China: cererea a scazut cu 92% in luna februarie
Efectele virusului COVID-19 au cauzat un intreg haos pentru piata de masini noi din China timp de luni intregi, inscrierile ajungand la numai 8% comparativ cu aceeasi perioada a anului 2019. Potrivit cifrelor publicate de Reuters si obtinute de la Asociatia Autovehiculelor din China (CPCA) numai 4909 de unitati au fost ridicate in primele 16 zile ale lunii februarie, in timp ce in aceeasi perioada a anului trecut au fost vandute 59.930 de masini.
Aceasta inseamna ca vanzarile au scazut brusc cu un procent de 92%, CPCA spunand ca dealerii sunt vaduviti de lipsa traficului din orase, in conditiile in care clientii raman in case in aceasta perioada.
Foarte putini dealeri au deschis in primele saptamani ale lunii februarie, iar acestia au avut foarte putini clienti care le-au trecut pragul, anunta CPCA.
Pentru a contribui la ameliorarea acestei pante descendente pe o piata care a vandut 25 de milioane de vehicule in 2019, producatorii auto recurg la internet pentru a genera o crestere si pentru a face clientii sa cumpere din nou masini.
Reuters informeaza ca producatorul chinez Geely a lansat un sistem in care clientii pot comanda si cumpara masini direct de pe site, si sa primeasca masina exact in fata casei.
In plus, potrivit Geely, potentialii clienti isi pot dota masina cu ajutorul unui configurator online, in timp ce drive test-urile pot fi aranjate printr-un dealer local, cu o ruta care porneste de la adresa de domiciliu a clientului.
Alti producatori trec la procesul de stat acasa, intr-o perioada in care autoritatile din China cresc atentionarile privind mentinerea distantei de locuri publice.
Impactul Coronavirus si-a facut deja simtita prezenta la nivel global, atat show-ul de la Geneva cat si cel de la New York fiind deja anulate.