2020 parea a fi, cel putin inainte de aceasta criza provocata de izbucnirea la nivel global a pandemiei de Coronavirus, anul in care masinile electrice ar fi ajuns complet in mainstream.
Ultimii ani au adus cu ei o crestere a numarului de modele electrice lansate de producatorii majori de automobile, dar anul acesta exista cel putin 23 de vehicule electrice a caror prezenta pe piata este asteptata. Ramane de vazut care va fi soarta sectorului auto in intreaga lume si cand vom gasi aceste masini pe piata, insa pana atunci vorbim strict despre ceea ce asteptam pe piata.
Unele dintre aceste vehicule, asa cum este Porsche Taycan, raman inca departe de posibilitatile multora dintre conducatorii auto, si nu exista nicio indoiala ca vehiculele electrice sunt mai scumpe decat o masina echivalenta diesel sau pe benzina. Insa, pe de alta parte, exista si un numar mare de masini electrice accesibile conducatorilor auto de nivel mediu.
Iata mai jos lista celor mai ieftine masini electrice pe care le vom avea la dispozitie pe piata in 2020, fie direct pentru achizitie, fie prin comanda. Renault Twizy nu se afla pe aceasta lista, pe considerentul ca este de fapt un cvadriciclu si nu este deloc probabil sa devina mijlocul principal de transport al cuiva.
Smart EQ Fortwo
Masinuta de oras cu doua locuri a celor de la Smart a fost reinventata pentru epoca electrica. Forma masinii este recognoscibila instant, insa micul motor pe benzina a fost inlocuit de un motor electric de 80 de cai putere. O baterie de 17 kWh confera o autonomie cuprinsa intre 120 si 130 de km, iar incarcarea la o sursa domestica de 7 kw dureaza sub 3 ore si jumatate. Daca micutul de doua locuri nu este destul de incapator, exista intotdeauna si varianta fratelui sau mai mare, pe care il vei regasi ceva mai jos in lista.
Pretul pentru Fortwo porneste de la 18.000 de euro.
Skoda Citigo-e iV
Cea mai ieftina dintre cele trei masini electrice inrudite de oras ale VW Group, Citigo-e iV este primul model electric al celor de la Skoda. Avand acelasi aspect ca Citigo iV, modelul este alimentat de motor electric de 82 de cai putere, potrivit pentru o viteza maxima de 130 km/h. Skoda Citigo-e IV este alimentata de bateria cu o capacitate de 36.8 kWh, care poate fi alimentata rapid de la 0% la 80% intr-o ora, conferind o autonomie de pana la 265 de km de condus cu zero emisii.
Pretul cu care Citigo-e iV va ajunge in Romania este de 19.990 euro pentru o varianta de baza Ambition si 21.457 euro pentru varianta Style, mai bine echipata.
Smart EQ Forfour
O alternativa cu patru locuri si patru usi pentru micutul Smart EQ Fortwo. Forfour are acelasi sistem de transmisie electrica ca Fortwo, cu aceeasi putere, capacitate a bateriei si timp de incarcare. Greutatea adaugata pentru a crea o masina mai mare inseamna ca va ajunge cu o secunda mai tarziu la 100 de km/h (deloc o problema daca ne gandim la stilul modern de condus in oras) si va parcurge doar intre 115 si 130 de km la o incarcare.
Smart EQ Fourfour este disponibil la preturi incepand de la 19.146 de euro.
Seat Mii
Seat Mii este primul autovehicul din gama electrificata a celor de la Seat, disponibil pentru comanda acum. O versiune complet electrica a masinii de oras compacte, cu cinci usi, Mii ofera 82 de cai putere si un cuplu maxim de 212 Nm, ceea ce inseamna ca poate atinge 50 km/h in numai 3.9 secunde. Bateria cu o capacitate de 36.8 kWh a lui Seat Mii ii confera o autonomie de pana la 260 de km cu o singura incarcare, conform standardului WLTP si permite incarcarea rapida a pana la 80% din capacitate in decurs de o ora la o statie de incarcare de 40 kw curent continuu.
Producatorul lui Mii a anuntat initial ca masina va fi una dintre cele mai accesibile de pe segmentul sau, iar pretul de baza pentru Uniunea Europeana anuntat la finele anului 2019 este de 20.650 de euro pentru versiunea de baza.
Volkswagen e-Up
Ar trebui ca pana acum sa fii familiarizat deja cu acest model al celor de la VW. Acelasi corp de baza si acelasi tren de rulare electric ca Mii Electric si Citigo iV, Up este varianta premium mica. La fel ca Seat, dar spre deosebire de Skoda, VW are aliaje, scaune incalzite si senzori de parcare in spate. In ciuda folosirii aceleiasi baterii si aceluiasi motor, autonomia lui Up este de 255 km.
Volkswagen e-Up va fi disponibil in Romania cu pretul de baza de 22.471 de euro.
MG ZS EV
Un alt vehicul electric bazat pe un model existent, ZS EV este prima masina complet electrica a brandului budget MG. Acesta este, de asemenea, unul dintre primele modele complet electrice pe segmentul C-SUV. Daca putem considera, pe de o parte, ca este o masina fara stralucire si glamour, modelul compenseaza cu echipamente de nivel inalt, un interior cu un spatiu decent si o baterie de 44.5 kWh, ideala pentru 262 de km de condus cu zero emisii.
In Uniunea Europeana MG ZS EV va fi disponibil la preturi pornind de la 30.000 de euro.
Mini Electric
Iesind in fata rivalilor sai naturali Fiat 500 si Honda e, Mini Electric este deja la vanzare. Modelul pastreaza aspectul familiar cu trei usi al hatckback-ului, dar cu indicii subtile pentru sistemul sau de transmisie. Sistemul de transmisie foloseste o baterie de 32.6 kWh si un motor de 184 de cai putere, cu tractiune fata. Acceleratia este de 7.5 secunde, iar raza de autonomie de 233 de km. Pe piata din Romania Mini-ul electric poate fi achizitionat la pretul de 33.082 euro pentru o varianta basic.
Renault Zoe
O varianta mai mare si mai sensibila, daca esti in cautarea unui vehicul electric frantuzesc, preferabila nebuniei micului Twizy. Zoe a fost unul dintre primele vehicule electrice accesibile, iar a doua generatie a fost lansata in 2019, oferind mai multa putere, mai multa autonomie si un look mai proaspat. Noua sa baterie de 52 kWh ofera o autonomie de pana la 390 de km conform standardului WLTP si are acum o caracteristica de incarcare rapida de 50 kW pentru a adauga 144 de km de autonomie in aproximativ 30 de minute. Exista inca doua motorizari – un R110 de 108 cai putere si un R135 de 133 cai putere – adecvate diverselor necesitati ale soferilor.
Noul Renault Zoe va putea fi achizitionat in Romania la preturi pornind de la 30.350 de euro.
Nissan Leaf
Leaf este bunicul vehiculelor electrice mainstream si ramane una dintre alegerile default pentru cumparatorii care isi doresc sa treaca de la motoare conventionale la un motor electric. Dincolo de aspectul usor stangaci, Nissan Leaf este un hatchback de familie standard, dar cu un sistem de transmisie complet electric.
De la jumatatea lui 2019 masina a fost disponibila in doua versiuni – modelul standard este mai putin puternic, cu un motor de 148 de cai putere si o baterie de 40 kWh, in timp ce varianta E+ are un motor mai puternic, de 212 cai putere si o baterie de 62 kWh. Autonomia variantei standard este de 270 km, in timp ce E+ intinde aceasta autonomie pana la 385 de km. Ambele accepta incarcare rapida DC de pana la 50 kW si sunt dotate cu e-pedala Nissan ce permite conducerea cu o singura pedala.
Noul Leaf va putea fi achizitionat cu preturi incepand de la 36.700 de euro in tara noastra.
Vauxhall Corsa-e
Avand la baza aceeasi platforma noua ca Peugeot e-208, Corsa-e este prima versiune complet electrica a supermini-ului best seller al celor de la Vauxhall. Alimentat de un singur motor electric cu 134 cai putere, Corsa-e ajunge la 50 km/h in 2.8 secunde si la 100 km/h in 8.1 secunde. O baterie de 50 kWh ofera o autonomie de pana la 336 de km, iar cele doua versiuni de echipare disponibile mentin optiunile simple pentru cumparatori.
Vanzarile Corsa-e urmau sa inceapa in prima jumatate a acestui an, iar pretul anuntat era de 29.900 de euro pentru piata din Germania.
Peugeot e-208
Modelul de business al celor de la Peugeot este “alege-ti Peugeot-ul, alege-ti sistemul de propulsie”, iar in acest scop iti poti alege noul 208 pe benzina, diesel sau electric, cu alegerea obisnuita a versiunilor de echipare. E-208, care urmeaza sa apara cat de curand in showroom-uri, foloseste un motor electric de 134 cai putere pentru o tractiune fata, si isi ia energia dintr-o baterie cu capacitatea de 50 kWh. Aceasta se incarca in cel mult 30 de minute si ofera o autonomie de pana la 350 de km la o singura incarcare.
Variantele de pret pentru Peugeot e-208 pornesc de la 29.990 de euro in Romania.
Nissan E-NV200 Combi
Un vehicul electric care pune pragmatismul in prim plan, Nissan E-NV200 Combi este o versiune pentru pasageri a dubei electrice Nissan E-NV200 si este disponibila in configuratii cu 5 sau 7 locuri, usi glisante si spatiu de depozitare de pana la 3000 de litri. Are acelasi sistem de transmisie ca Leaf-ul standard, dar forma sa mai patratoasa inseamna ca bateria de 40 kWh va acoperi o autonomie de numai 200 de km, iar modelele entry-level nu dispun de capacitate de incarcare rapida.
Preturile lui Nissan E-NV200 Combi pornesc in Europa de la 34.100 de euro.
Hyundai Ioniq Electric
Ioniq este prima masina ce ofera trei optiuni diferite de electrificare, mild hybrid, hybrid plug-in si complet electric. Acest model complet electric asa cum este si Leaf, este un hatchback conventional de familie, cu o baterie de 38 kWh si un motor de 134 cai putere. Complet incarcat, Ioniq ofera o autonomie de 321 km.
Ioniq Electric poate fi achizitionat pe piata din Romania incepand de la 39.068 de euro.
Hyundai Kona Electric
Cel de-al doilea nume al celor de la Hyundai pe aceasta lista, Kona Electric a castigat aplauze in intreaga lume, pentru ca vine cu o autonomie uriasa in viata reala, la un pret accesibil. Versiunea complet electrica a crossover-ului are o baterie de 64 kWh, care alimenteaza un motor de 201 cai putere. Autonomia sa de 450 de km la o singura incarcare, este una amenintatoare pentru Tesla, iar incarcarea rapida va adauga 80% din capacitate in 75 de minute.
Kona Electric poate fi achizitionat pe piata din Romania pentru un pret incepand de la 45.351 de euro.
Kia Soul EV
E-Niro este modelul care tine in acest moment prima pagina a publicatiilor de specialitate, insa Soul a fost de fapt primul vehicul electric al brandului corean, aparut in 2014.
O versiune complet noua a ajuns de curand pe sosele intr-o singura varianta First Edition full option. Sub aspectul patratos, care nu poate decat sa te faca sa il iubesti sau sa il detesti, se afla acelasi sistem de transmisie ca la e-Niro si Kona – o baterie de 64 kWh care alimenteaza un motor de 210 cai putere, cu tractiune fata. Autonomia conform standardului WLTP este de 450 de km, iar incarcarea rapida DC este standard.
Pretul pentru Romania al lui Kia Soul EV porneste de la 33.665 de euro.
Kia e-Niro
Prima transa a crossover-ului electric de la Kia s-a vandut in decurs de trei luni de la lansarea pe piata anul trecut. La inceputul acestui an, Kia isi anunta decizia de a suplimenta productia si de a raspunde, astfel, tuturor cererilor. Folosind aceeasi combinatie de motor si baterie ca in cazul Soul EV, e-Niro ofera acelasi output de putere, un timp de incarcare de o ora si 15 minute (la 50 kWh) si o autonomie usor mai buna, de 455 de km. In plus, nu are stylingul divizat al lui Soul.
In Romania E-Niro va fi disponibil la preturi pornind de la 40.460 de euro.