Toyota Motor Corp isi accelereaza trecerea catre vehicule electrice odata cu lansarea primului sau vehicul sport utilitar (SUV) construit pe o platforma noua EV, alaturandu-se astfel pariului senzational pus de Volkswagen AG pe viitorul masinilor electrice.
Cel mai mare producator auto si-a previzualizat modelul “bZ4X”, un SUV electric construit pe noua sa platforma e-TNGA, la Show-ul Auto de la Shanghai, din 2021, ce a avut loc in perioada 21-28 aprilie. Vehiculul este un SUV compact care seamana cu extrem de popularul model al celor de la Toyota, RAV4, dar este construit pe o platforma complet noua si prezinta o mansa aparte in locul volanului traditional, precum si un sistem care poate reincarca bateria masinii folosindu-se de energia solara.
Toyota are in plan sa introduca, pana in 2025, 15 vehicule electrice, inclusiv sapte modele din seria bZ la nivel global, a spus directorul tehnologic al producatorului auto nipon, Masahiko Maeda, luand cuvantul in cadrul unui briefing recent. Modelul bZ4X este primul din seria bZ, care intruchipeaza conceptul “Beyond Zero”, pe care il regasim de altfel si in numele seriei – bZ -, masini care se disting prin mai mult decat emisii zero de carbon, potrivit celor de la Toyota.
Producatorul auto japonez va produce modelul bZ4X in Japonia si China, urmand sa il vanda in intreaga lume pana la jumatatea lui 2022.
Mutarea celor de la Toyota vine pe fondul tranzitiei producatorilor auto majori catre electrificare, tari precum Japonia si Marea Britanie angajandu-se sa elimine treptat in urmatoarele decenii vehiculele exclusiv pe baza de petrol. Pana acum, producatorul de hibride Toyota a avut o abordare mai precauta cu privire la vehiculele electrice, insa lucrurile incep sa se schimbe odata cu acest debut recent.
Prin comparatie, Volkswagen – principalul rival la nivel global al celor de la Toyota – a anuntat luna trecuta un pariu in valoare de 29 de miliarde de dolari pe o noua tehnologie de baterie, care ii va accelera trecerea catre vehiculele electrice.
“Toyota nu se afla in spatele Volkswagen si al celorlalte companii cand vine vorba despre dezvoltarea vehiculelor electrice, doar ca nu a fost la fel de vocala ca acestea” este de parere analistul Bloomberg Intelligence, Tatsuo Yoshida. “Anuntul ambitios cu privire la modelele noi a fost o surpriza, insa a fost pur si simplu vorba despre dezvaluirea de catre Toyota a unor planuri la care lucreaza de ceva timp” a adaugat el.
Producatorul auto nipon spune ca platforma e-TNGA va accelera dezvoltarea de noi vehicule electrice reducand timpul de dezvoltare si permitand proiectarea de modele diferite in paralel. Platforma poate fi adaptata unei game largi de dimensiuni de vehicule, si desi anumite elemente esentiale raman fixe, bateria si motorul electric – cele mai scumpe parti ale unui vehicul electric – pot fi ajustate pornind de la acest model.
Capacitatea de a produce masini cu preturi si dimensiuni diferite pornind de la aceasta platforma modulara le va da celor de la Toyota capacitatea de a ajunge la un bazin mai larg de consumatori – tinerii consumatori din China care cer modele mai mici si mai ieftine, precum mini EV-ul de 4230 de dolari al SAIC Motor Corp-General Motors Hongguang.
Platforma e-TNGA este o abordare similara celei pe care o foloseste Volkswagen cu platforma auto MEB, pe care producatorul auto german si subsidiarele sale o folosesc pentru dezvoltarea de masini electrice.
“In anii de cand am introdus pentru prima data Prius, nu am pus accentul pe o singura tehnologie, ci am pregatit numeroase optiuni, printre care fuel cell, hibrid, hibrid plug-in si vehicule electrice” a spus Maeda. Toyota isi va extinde numarul de modele electrificate, din care nu vor lipsi nici hibridele, pana la aproximativ 70, pana in 2025.