Asteptarea celor care isi doreau cu orice pret sa vada Aptera readus la viata a ajuns in cele din urma la final! Startup-ul lansat in 2005 si inchis apoi in 2011 revine cu un produs incredibil: un vehicul electric cu o autonomie uluitoare, de pana la 1600 de km si sistem de incarcare solara, datorita caruia producatorul sustine ca, pentru unii dintre soferi, masina nu va avea niciodata nevoie sa fie incarcata la priza!
Astera a deschis precomenzile la inceputul acestei luni, facand publice detaliile si pretul vehiculului sau futurist cu trei roti, alaturi de o serie de promisiuni ambitioase cu privire la performanta acestuia. Compania sustine ca a construit vehiculul electric cu cea mai mare autonomie oferita vreodata publicului si ca il va vinde pe un pret mult mai mic decat cel al Tesla Model S.
Dupa deschiderea pre-comenzilor, prima runda de 330 de vehicule – modelele editie speciala numite Paradigm si Paradigm Plus – s-au vandut in mai putin de 24 de ore, dar potentialii clienti inca isi mai pot configura propriul Aptera in schimbul unui depozit rambursabil in valoare de 100 de dolari.
Daca esti curios cat va costa noul Aptera, ei bine… pretul pentru acesta va incepe de la 25.900 de dolari si va ajunge pana la 46.900 daca adaugi extra-optiuni.
Compania a anuntat ca modelul de top al primului sau vehicul electric va oferi o autonomie de 1600 de km, in timp ce alte trei versiuni inferioare vor oferi autonomii de 400, 645 si 965 de kilometri la o singura incarcare.
Asta arunca in aer toate vehiculele electrice de pe piata – modelul Tesla cu cea mai mare autonomie fiind Model S, cu o autonomie de 645 de km, urmat de Lucid Air care promite o autonomie de 830 de km. Insa toate acestea nu inseamna nimic deocamdata, pentru ca cifrele Aptera nu au fost inca verificate si confirmate de EPA.
Insa producatorii au si un as in maneca: un sistem solar integrat, care ar putea oferi pana la 70 de km de autonomie pe zi sau 17.700 de km pe an, in cele mai multe parti ale lumii. Cumparatorii pot adauga optional si alte panouri pentru si mai multa autonomie alimentata solar.
Compania spune ca “Aptera devine astfel primul vehicul capabil sa raspunda cerintelor zilnice de condus folosind doar energia solara”. Insa utilitatea panourilor solare ale vehiculului electric va depinde de locul in care va fi folosita masina, de conditiile meteo si de cat de mult este condusa.
Configuratiile Aptera
Vehiculul cu trei roti este facut din fibra de carbon usoara, material antiglont si canepa, si are un profil aerodinamic ce il face sa arate ca un avion fara aripi. Insa designul de acest fel are si dezavantajele sale, iar principalul este acela ca nu mai lasa loc de scaune in spate, astfel ca masina are doar doua locuri.
Partea de “coada” este dedicata depozitarii, oferind un volum de stocare de 700 de litri, adica cu aproape 300 de litri mai mult decat la Tesla Model 3.
Vehiculul electric Aptera promite o acceleratie de la 0 la 100 de km in 5.5 secunde pentru modelul cu tractiune fata si 3.5 secunde pentru modelul cu tractiune integrala.
La pretul de 25.900 de dolari vei primi un vehicul electric cu tractiune fata cu 100 kW (134 hp) si cea mai scazuta autonomie: pachetul de baterii de 25kWh va oferi o autonomie de 402 km. Preturile pentru fiecare pachet de baterii nu au fost facute publice, dar stim ca pachetul de 100 kWh vine cu tractiune integrala (150 kW sau 201 hp) si promite o autonomie de 1600 km cu o singura incarcare.
Daca nu ai facut calculele inca, iti spunem noi ca eficienta energetica a Aptera este de 16 km per kWh, sau aproape dublu fata de cat ofera LucidAir, pana acum cea mai eficienta masina electrica de pe piata. Aptera a reusit sa ofere aceasta autonomie cu un corp foarte usor (816 – 998 kg). Modelul este compus din numai patru parti principale – care fac productia mult mai simpla decat la o masina obisnuita, si este realizat cu tehnologia printarii 3D.
Un alt punct important pentru eficienta Aptera este coeficientul de rezistenta scazut, cu un cx de numai 0.13.
Noua masina va avea trei optiuni de culoare la exterior: Noir (negru), Luna (argintiu) si Sol (alb). La interior, cumparatorii vor putea alege intre Vida (culori stralucitoare coral), Coast (nisip si albastru) si Codex (tonuri de pamant).
Printre optiuni se numara conul solar, care adauga pana la 40 de km de autonomie – capacitate audio imbunatatita, pilot de siguranta (asistenta la condus cu nivel de autonomie 2), compartiment de siguranta pentru animale, cort integrat si copertina in partea din spate pentru camping, kit off-road (cu capace de roti mai dure si o garda la sol mai mare) si optiuni customizabile la interior si la exterior. Preturile pentru aceste optiuni nu au fost anuntate docamdata.
Potrivit reprezentantilor startup-ului, totul se va intampla foarte repede, compania urmand sa demareze productia si sa ofere primele vehicule chiar de anul urmator.
Aptera a anuntat ca are ca planuri de viitor extinderea lineup-ului de vehicule electrice aerodinamice si eficiente, cu masini cu mai multe locuri si mai multe roti.
Infiintata in 2005, Aptera a fost unul dintre cele mai sonore nume pe piata mondiala a vehiculelor electrice, timp de cativa ani, si inregistrand mii de comenzi pentru masina sa ultra-eficienta cu trei roti – numai ca au ramas fara bani si au inchis productia in 2011. Brandul a revenit pe piata in 2019, promitand ca va lansa vehiculul electric cu care iata ca se afla in prim planul atentiei la acest final de an!
Sursa: https://insideevs.com/news/458422/aptera-reveals-1000-mile-ev-pre-orders/
https://www.businessinsider.com/aptera-opens-orders-no-charge-solar-powered-electric-vehicle-2020-12