Bateriile organice suna mai degraba ca un concept science-fiction, decat ca o realitate palpabila, insa Mercedes Benz numeste acest tip de baterie “o parte promitatoare a tehnologiei”. Nu vorbim despre bateriile in stare solida, care au fost un fel de Sfant Gral al dezvoltatorilor de baterii in ultima perioada, si care au la baza electroliti solizi, in locul electrolitilor de tip gel din bateriile clasice litiu-ion.
Bateriile organice sunt compuse, in schimb, din celulele organice pe baza de grafen si contin un electrolit pe baza de apa. Bateriile organice ale celor de la Mercedes nu contin pamanturi rare si metale toxice, ceea ce inseamna ca se pot biodegrada fara sa polueze mediul.
“Este o tehnologie foarte promitatoare. Am vazut deja cum functioneaza in laboratoare, acolo unde rezultatele arata extrem de bine, dar nu consideram ca suntem aproape de momentul folosirii acestei tehnologii in productie, deocamdata! Vorbim despre un moment aflat la o distanta de 15-20 de ani” a declarat Andreas Hintennach, manager senior pentru cercetare in domeniul bateriilor la Mercedes Benz, citat de publicatia Autocar.
Hintennach a mai spus ca desi cercetarile legate de bateriile in stare solida avanseaza si ele, aceste celule continua sa aiba dezavantajul important al timpilor lungi de incarcare, ceea ce le face mai putin potrivite pentru utilizarea in aplicatii ce tin de sfera automobilistica.
Hintennach a fost, insa, mai optimist cu privire la potentialul pe termen lung al bateriilor organice puse fata in fata cu bateriile in stare solida.
Insa pana cand noile baterii vor ajunge pe piata, Mercedes va continua sa isi perfectioneze bateriile litiu-ion actuale, Hintennach sugerand ca aceasta tehnologie mai poate fi dezvoltata astfel incat sa genereze un plus de 25% eficienta fata de nivelul actual al bateriilor clasice litiu-ion, care alimenteaza vehiculele electrice de astazi.
Tehnologia bateriilor organice
Tehnologia bateriilor organice a putut fi vazuta in premiera, recent, in cadrul conceptului Mercedes Benz Vision AVTR, care a prezentat o serie de tehnologii pe care le-ar putea folosi masinile viitorului indepartat.
Testele timpurii indica faptul ca bateriile organice ar putea fi reincarcate rapid, ceea le face deosebit de atragatoare pentru folosirea pe masini. Astfel, promotorii lor sustin ca timpii de incarcare de la 0 la 100% pot fi de numai 15 minute.
De asemenea, tot potrivit testelor, aceste baterii au o densitate mare de energie. In plus, acest tip de tehnologie ar putea permite bateriilor sa fie reciclate prin compostare, in comparatie cu procesul destul de complicat si de periculos pe care il implica astazi aruncarea si distrugerea bateriilor litiu-ion. Mai mult, se pare ca inginerii de la Mercedes Benz sunt atat de increzatori in produsul lor incat se spune ca ar fi dat un prototip de lucru unui membru al consiliului Daimler, pentru a-l folosi drept compost in gradina sa…
Miza momentului – bateriile in stare solida
In timp ce bateriile pe baza de grafen continua sa fie undeva la 15-20 de ani distanta de momentul actual, potrivit celor spuse de Hintennach, miza momentului este aceea de a extinde bateriile in stare solida la productia auto.
Mai multi producatori auto si furnizori de baterii actioneaza in paralel pentru a oferi primele modele de baterie in stare solida in urmatorii cativa ani, unul dintre cele mai mari obstacole, in acest moment – dincolo de timpii de incarcare – fiind factorul costului de constructie per unitate.
Bateriile solide nu sunt un miracol, dupa cum recunoaste si Hintennach, insa ele “vin cu o multime de aspecte pozitive in plus si vor fi un pas urias inainte!”.
Cercetare pe mai multe fronturi
In ciuda faptului ca exista riscuri, Mercedes analizeaza in acest moment o serie de tehnologii din sfera bateriilor – nu doar bateriile in stare solida si pe cele pe baza de grafen – desi cele in stare solida par a fi urmatoarele la orizont si pe linia de productie. Potrivit prognozelor, specialistii se asteapta sa apara in forma comerciala pana in a doua jumatate a acestui deceniu.
Producatorul auto analizeaza, de asemenea, si tehnologia bateriilor litiu-sulf si pe cele litiu-oxigen, pe langa anozii litiu-metal, mai noteaza Autocar. “Atunci cand iei in calcul mai multe optiuni risti sa fii ineficient, si in plus nu toate vor ajunge pe piata, dar daca nu risti in domeniul cercetarii si devoltarii, poti sa ajungi sa pierzi”, este de parere Hintennach.