Porche Taycan este deja pe piata si a fost proclamat de multi profesionisti din domeniu cel mai bun Porsche lansat vreodata. Insa ramane valabila problema legata de eficienta scazuta a lui Taycan si de modul in care aceasta ii afecteaza viteza de incarcare.
Conform review-urilor primilor proprietari ai masinii, Taycan este practic mai eficient decat sugereaza ratingurile, asa incat ajungem inerent la intrebarea “cum influenteaza acest lucru rata sa reala de incarcare?”.
Canalul german de YouTube, Nextmove, a supus Porsche Taycan unui test, alaturi de cel mai eficient vehicul electric de pe piata, Tesla Model 3, pentru a vedea care dintre acestea castiga.
Nextmove si-a dorit sa fie un test realist, astfel ca a folosit propriile sale cifre legate de incarcare si de eficienta. Principala lor intrebare a fost legata de viteza de incarcare: eficienta Taycan si viteza de incarcare anuntate sunt cu adevarat reale si cum se compara cu Model 3?
Testul Nextmove
Prima constatare a testului real-world a aratat ca Taycan nu este capabil de incarcare pana la 270 kW. Chiar si intrand la punctul de incarcare cu 1% baterie, nu s-a ajuns la o cifra mai mare de 255 kW. In urma drive testului realizat de site-ul Electrek, a reiesit de asemenea un varf de 252 de kW. Aceasta este o inadvertenta de numai 5%, insa chiar si asa, este mai putin decat a fost anuntat.
In continuare, cei de la Nextmove s-au intrebat daca Taycan incarca atat de rapid (in km/h) pe cat promitea la lansare. Iar raspunsul a fost inca o data NU! Insa, de data aceasta, s-a constatat ca incarca de fapt mai rapid! Astfel, daca materialul de marketing al celor de la Porsche mentiona ca Taycan ajunge de la 5 la 80% in 22.5 minute, Nextmove a remarcat o viteza de 21 de minute de la 1-80%, asadar cu 10% mai rapid decat s-a afirmat.
In final, intrebarea la care cu totii asteptam un raspuns: unde se situeaza aceste cifre raportat la cifrele celor mai bune vehicule electrice de pe piata, de pilda Tesla Model 3?
Este adevarat ca Taycan are cea mai rapida viteza de incarcare de pe piata, insa ceea ce conteaza cu adevarat pentru conducatorii auto este ce distanta pot conduce per unitate de timp petrecuta la incarcare.
Nextmove a folosit cifrele de consum de la un test anterior care constatase ca Model 3 a fost cu 34% mai eficient decat Taycan la 150 km/h in conditii de iarna. Vorbim in mod clar despre un test pe autostrada, pentru ca o viteza de 150 km/h este ilegala pe drumuri normale.
Pasul urmator a constat in compararea acestor cifre cu incarcarea reala a Taycan, precum si cu cifre ale altor rapoarte pe care le-au descoperit cu privire la testele reale de incarcare ale Model 3.
Testele pe care le-au utilizat aratau ca Model 3 se incarca de la 3 la 80% in 29 de minute intr-o statie Ionity din Europa sau de la 0 la 80% in 24.5 minute intr-o statie supercharger de 250 kW V3 din California (pentru ca supercharger-ele V3 abia au inceput sa fie lansate in Uniunea Europeana).
Punand fata in fata rata Ionity si cifrele de consum, Nextmove a descoperit ca Model 3 s-a incarcat cu 550 de km per ora de incarcare, in timp ce Taycan s-a incarcat cu o rata de 717 km/h, un avantaj de 30% in favoarea Taycan.
Insa la supercharger-ele mai rapide V3, Model 3 a obtinut o rata de 651 de km/h, care este cu doar 10% mai mica decat cea obtinuta de Taycan.
Asadar la acest test Model 3 s-a dovedit a fi mai lent. Insa lucrurile nu se opresc aici!
Se pare ca Model 3 isi reduce rata de incarcare mai devreme si mai agresiv decat Taycan. Cu alte cuvinte, Model 3 nu isi va mentine rata de incarcare de 250kW la fel de mult ca Taycan. El poate avea o “explozie” de 160 de km in 7 minute, pentru a incepe sa reduca din energia furnizata la o capacitate de aproximativ 20%, comparativ cu pragul de 50% al Taycan.
Acest lucru se intampla in parte pentru ca Taycan isi retine o parte din capacitatea bateriei in scopuri de longevitate, in timp ce Tesla le permite utilizatorilor sai sa foloseasca practic toata capacitatea bateriei atunci cand incarca pana la 100%.
Asadar, cand se face o incarcare mai scurta, Model 3 se descurca mai bine. La o incarcare intre 0 si 50% Taycan atinge o rata de 856 km/h pe Ionity, in timp ce Model 3 ajunge la o rata de 766 km/h.
Dar pe un supercharger V3, Model 3 depaseste Taycan si se incarca cu o viteza de 905 km/h cand este masurat de la 0 la 50%.
Asadar, rezultatele par a fi destul de complicate pentru a trage o concluzie clara, cele doua masini se incarca la viteze similare, Taycan fiind pe prima pozitie in mai multe situatii, dati fiind parametrii acestui test anume.
Insa acesta este doar un test si au existat un numar de factori care ar fi putut modifica rezultatele. In primul rand, bateria Taycan pare a fi mai rezistenta la vreme rece, ceea ce Nextmove crede ca a fost un handicap usor pentru Tesla la aceste teste. In conditii de vreme mai calda, exista posibilitatea ca Tesla sa fi putut obtine rezultate mai bune.
In al doilea rand, chargerele de viteza mare sunt inca rare, iar in acest moment varianta cea mai probabila este aceea a incarcarii masinii la o statie de putere mai scazuta.
In al treilea rand, condusul sustinut la 150 km/h este realist in mod deosebit in Germania, insa mai putin in alte zone populate din afara Germaniei. Exista, de altfel, informatii potrivit carora Taycan are o eficienta buna la viteze mari datorita cutiei sale cu doua viteze, desi Model 3 se descurca Ia fel de bine la viteze mari datorita designului sau aerodinamic.
La fel ca si informatiile initiale ale primilor proprietari, care au spus ca au obtinut o eficienta mai mare din partea Taycan, toate acestea trebuie privite cu o oarecare circumspectie, pana cand vor exista mai multe dovezi.
Deocamdata, insa, se pare ca Taycan este un vehicul electric mai eficient decat arata ratingurile EPA (cele mai proaste existente vreodata!) si a reusit sa isi atinga obiectivul de a oferi o experienta de incarcare care poate fi considerata cea mai rapida, cel putin in circumstantele ideale.
Abordarea Electrek
Este interesant de remarcat ca exista comparatii in ceea ce priveste eficienta si viteza de incarcare, mai degraba decat in ceea ce priveste raza de autonomie. Autonomia, sincer vorbind, este oarecum nesemnificativa.
Atata timp cat poti incarca suficient de la o statie de incarcare la urmatoarea (si uneori chiar sa sari peste statii) si atata timp cat ai energia necesara pentru a conduce in mod normal zilnic, fara sa fie necesar sa incarci in alta parte decat acasa, atunci autonomia scazuta este in regula.
In plus, o autonomie mai mica poate fi chiar mai buna, facand o masina sa fie mai ieftina si mai usoara. Asadar, eficienta este cea mai importanta, pentru ca o masina mai eficienta poate fi produsa mai ieftin si poate fi mai usoara, fiind astfel o masina mai performanta. Si se va incarca si mai rapid, de asemenea.
Iata cum, desi cifrele initiale legate de eficienta Taycan au dezamagit, incurajarile au venit totusi din partea rapoartelor noi, care sugereaza ca aceste cifre sunt foarte conservatoare.
Ceea ce este foarte util este existenta acestei concurente legate de eficienta si de incarcare, mai degraba decat de autonomie, pentru ca astfel se va deschide o discutie despre vehiculele electrice si despre ce specificatii sau experienta ofera acestea.
In acest fel vom reusi sa depasim in sfarsit stereotipurile legate de autonomie si de acel “am nevoie de o autonomie de 800 de km, pentru ca am condus eu o data in viata atat, si nu vreau sa fiu nevoit sa ma opresc”, declaratii pe care cu totii le-am auzit macar o data…
Depasind aceste idei fixe, vom putea incepe sa discutam despre modul in care aceste masini functioneaza efectiv in situatii din viata reala.
Proprietarii de masini Tesla stiu ca masinile electrice sunt excelente la drum, si ca superchargingul ofera o experienta minunata. Sa speram, insa, ca si performanta foarte buna a lui Taycan pe autostrada va reusi sa convinga un numar mai mare de persoane.