In ultimele doua decenii sectorul imobiliar a fost un motor intern al cresterii economice a Chinei. In 2021, investitiile in imobiliare au ajuns la o cifra de 14.8 trilioane de yuani, reprezentand 27% din investitiile in mijloace fixe. Insa acest sector supraextins a inceput sa scada si a cauzat probleme economice sistematice.
Intelegandu-si dependenta excesiva de sectorul imobiliar, in ultimul deceniu China a facut un pariu urias pe industria vehiculelor electrice inteligente (IEV), in speranta ca acest sector, impreuna cu ecosistemul sau in crestere rapida, va fi noul motor pentru cresterea economica a Chinei. Drept urmare, China a castigat un avantaj competitiv in industria IEV, guvernul chinez actionand ca un incubator tehnologic.
In 2021, industria auto globala s-a bucurat de o piata de 2,86 trilioane de dolari numai din vanzarile de masini, insa numai 10% din piata apartinea IEV-urilor, ceea ce lasa un loc urias pentru cresterea viitoare. Din punct de vedere istoric, producatorii de automobile din Europa, SUA si Japonia au dominat piata de automobile cu motor cu combustie interna (ICE), atat din punct de vedere economic, cat si din punct de vedere tehnologic. Tranzitia rapida de astazi de la vehicule ICE la IEV-uri prezinta o oportunitate ce apare o data la cateva decenii pentru noii veniti, asa cum s-a intamplat si cu ascensiunea producatorilor de smartphone-uri si caderea producatorilor de telefoane clasice in anii 2010.
Din punct de vedere tehnologic, industria vehiculelor electrice inteligente a evoluat in trei etape de dezvoltare: electrificare, inteligenta si ecosistem. Electrificarea este procesul de alimentare a vehiculului cu energie electrica, tehnologia bateriilor si lanturile de aprovizionare fiind un factor cheie. Pornind de la electrificare, se poate infuza inteligenta in IEV-uri – de pilda condusul automat – pentru a face experientele de conducere si de calatorie mai convenabile si mai placute. Cipurile de calcul, talentele AI si datele sunt elemente cheie ale inteligentei.
Alimentat de inteligenta si capacitate de calcul enorma, se poate dezvolta pentru IEV un ecosistem de aplicatii, similar cu modul in care aplicatiile mobile duc la vanzarea si evolutia smartphone-urilor. Odata cu dezvoltarea unui ecosistem IEV, vor aparea multe scenarii de utilizare, precum si oportunitati de afaceri dincolo de mobilitate.
De cand a devenit membra a Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC) in 2001, China a fost un furnizor global important de componente electronice, in special daca ne referim la productia de baterii. Multe economii occidentale si-au mutat in afara tarii productia de baterii – considerata un sector cu un nivel ridicat de poluare – iar China a devenit o destinatie perfecta datorita costurilor reduse pentru forta de munca, dar si tolerantei relativ ridicate la acel moment fata de industriile cu un nivel ridicat de poluare. Aceasta remodelare a lantului global de aprovizionare cu electronice a condus la ascensiunea companiilor chinezesti de baterii precum ATL, CATL si BYD.
In anii 2010, proliferarea la scara larga peste tot in lume a smartphone-urilor a dat un nou impuls companiilor chineze de baterii. In mod special concurenta acerba pentru a intra in lantul de aprovizionare iPhone a fortat aceste companii chineze de baterii sa-si sporeasca investitiile in tehnologie si in calitatea produselor. Beneficiind de globalizare si fiind incubate in era smartphone-urilor, companiile chineze de baterii – cum sunt CATL si BYD – domina deja piata globala a bateriilor, in era de rasarit a vehiculelor electrice inteligente. Avantajul Chinei in domeniul electrificarii pregateste terenul pentru ca Beijingul sa parieze pe industria IEV.
Pornind de la un lant de aprovizionare matur pentru electrificare, guvernul chinez a implicat o doza enorma de resurse financiare si a jucat un rol crucial in incubarea industriei IEV din China, oferind stimulente atat pentru furnizarea, cat si pentru achizitia de IEV. Pentru a creste achizitia de IEV, din 2010, guvernul central a initiat un program de subventii pentru consumatori, care a acoperit peste 40% din costurile IEV-urilor. Din 2014, toate vanzarile de IEV au fost scutite de taxele de achizitie.
Pentru a incuraja oferta de IEV in locul masinilor cu motor cu ardere interna, China a instituit o „politica de creditare dubla”, incepand din anul 2018. Conform acestei politici, pentru a se califica pentru noi credite de energie producatorii de automobile sunt evaluati in functie de consumul de combustibil si de productia de vehicule electrice. Ca rezultat al acestor eforturi, China nu detine doar cel mai sofisticat lant de aprovizionare IEV, ci este si cea mai mare piata de vehicule electrice inteligente din lume. Urmatorul pas natural pentru industria IEV din China este globalizarea, asa cum o ilustreaza si efortul recent al NIO de a intra pe piata europeana si succesul BYD pe piata ASEAN (Asociatia Natiunilor din Asia de Sud-Est). Datorita produselor lor superioare, ne putem astepta ca brandurile chinezesti de vehicule electrice inteligente sa devina in curand branduri globale.
Industria IEV in cadrul sectorului automatizarii
Industria IEV este bijuteria coroanei in cadrul sectorului mai amplu al automatizarii, care include roboti pentru servicii, roboti industriali, roboti pentru livrare, drone autonome etc. Sectorul de automatizare poate atenua problemele Chinei legate de o populatie imbatranita si de deficitul de forta de munca si poate avea un impact mult mai mare asupra economiei globale.
O implicatie discreta a ascensiunii industriei IEV din China este aceea ca multe tehnologii IEV si lanturi de aprovizionare se pot ramifica pentru a alimenta dezvoltarea diferitelor tipuri de masini autonome. Iar aceasta este o mutare naturala pentru orice companie IEV. De exemplu, Tesla a prezentat recent Tesla Bot, un umanoid conceptual robotizat de uz general, care poate actiona ca robot pentru servicii la domiciliu sau ca robot industrial. Tesla Bot a fost posibil prin tehnologiile mature de inteligenta artificiala ale Tesla, precum si prin supply chain-ul sau de productie. XPeng din China a facut si ea o mutare similara, utilizandu-si tehnologiile si lantul de aprovizionare pentru a produce un ponei robot pentru task-uri de livrare.
In concluzie, globalizarea a oferit Chinei un lant de aprovizionare sofisticat pe zona de productie, in special in materie de electrificare. Dupa un deceniu de investitii continue, China este acum pregatita sa preia conducerea globala a industriei IEV. Presupunand ca tehnologiile IEV si lanturile de aprovizionare vor ajunge sa se infiltreze in sectorul mai larg al automatizarii, China creeaza un motor de crestere economica pentru deceniile urmatoare.
Cu toate acestea, inainte ca pariul Chinei sa devina rentabil, exista cateva rezerve.
In primul rand, China inca se bazeaza in acest moment pe furnizori externi pentru obtinerea semiconductorilor, o tehnologie de baza in supply chain-ul IEV. Astfel, orice embargo privind furnizarea de cipuri va fi devastator pentru industria IEV din China.
In al doilea rand, din cauza situatiei geopolitice actuale, multe tari ar putea interzice produsele IEV din China din cauza problemelor legate de confidentialitatea datelor si a celor de securitate nationala, in acelasi mod in care Statele Unite si multi dintre aliatii sai interzic produsele Huawei.
Sursa: https://thediplomat.com/2022/12/chinas-bet-on-intelligent-electric-vehicles/