Viitorul electric vine. Ceea ce nu stim, insa, este cat de rapid…
Cu numai un deceniu si jumatate in urma, CEO-ul de pe atunci al General Motors Co., Rick Wagoner, facea o remarca intr-o discutie cu Larry Burns, directorul de Cercetare si Strategie de pe atunci al General Motors, spunand ca nu multe industrii raman la fel timp de un secol, insa industria auto, adauga el, este exceptia. Sau cel putin asa stateau lucrurile atunci…
Modelul sau de business a ramas cel al carui pionier a fost Henry Ford, cu Model T, in urma cu un secol – “alimentat cu gaz, propulsat de un motor cu ardere interna, pe patru roti”. “Cum va arata masina urmatoarei sute de ani?” se intreba Wagoner.
Intrebat recent despre aceasta conversatie veche, Wagoner a spus ca “accentul pe atunci se punea pe imbunatatirea motoarelor cu ardere interna”, intrebandu-se retoric “daca acest domeniu s-ar lansa astazi, ce ar fi oare diferit?”.
Un raspuns destul de clar cu privire la ce ar fi diferit a venit la inceputul lunii august din partea presedintelui american, Joe Biden, prin ordinul executiv in care stabilea ca obiectiv ca “50% dintre toate autoturismele noi si vehiculele light vandute in 2030” sa fie electrice. In acest sens, Biden a instruit agentiile guvernamentale sa implementeze politici de reglementare pentru a atinge acest obiectiv. “Exista o viziune legata de viitor care incepe deja sa devina realitate” a spus presedintele. Iar aceasta viziune nu implica, in mod evident, imbunatatirea motoarelor cu ardere interna.
In raspuns la cele mai noi politici ale administratiei Biden, producatorii auto au decis alocarea a zeci de miliarde de dolari pe o perioada de 10 ani pentru dezvoltarea vehiculelor elecrice. Targeturile pot fi motivatoare, insa indiferent cat de multi bani se cheltuie, transformarea unui ecosistem industrial si de consum atat de vast – si care este esential pentru economie – se confrunta cu provocari mari. Iar rezultatul probabil va fi o cota de 25% vehicule electrice din totalul vanzarilor auto, pana in 2030. Chiar si asa, exista inca provocari de depasit.
Radacinile viziunii lui Biden
Viziunea lui Biden nu este una noua. O prima licarire a ceea ce cunoasteam astazi drept ideea presedintelui american, a aparut in anul 2008, odata cu lansarea primului vehicul comercial modern – Tesla Roadster. La acel moment, Roadsterul complet electric arata ca o noutate. Mai mult, aparitia sa a fost oarecum accidentala. Cinci ani mai devrene, un tanar entuziast al vehiculelor electrice, J.B. Straubel, lua masa cu Elon Musk la un restaurant cu profil pescaresc din Los Angeles, incercand sa il convinga pe acesta de potentialul unui avion electric. Cand Musk nu a manifestat interes, Straubel a trecut la un vehicul electric.
Ideea in sine a unui vehicul electric a fost sustinuta initial de Thomas Edison, cu mai bine de un secol in urma, insa ea a esuat in contextul aparitiei lui Model T. Insa, in 2008, Musk a marsat la aceasta idee, iar cativa ani mai tarziu avea sa spuna ca fara aceasta lansare “Tesla nu ar fi existat, practic”.
Cu un pret pornind de la peste 100.000 de dolari, Roadster nu era chiar o masina mass-market. Insa curand aveau sa apara si alti nou-veniti pe piata.
Nissan, unde inginerii lucrasera la o masina electrica peste doua decenii, a lansat Nissan Leaf in 2010, acelasi an in care General Motors a venit cu Chevy Volt. GM i-a urmat in 2016 cu Bolt, un proiect extrem de important, dus la indeplinire de doua ori mai repede, sub conducerea lui Mary Barra, directorul de dezvoltare de atunci, actualul CEO al General Motors.
Astazi, producatorii auto din toata lumea sunt intr-o cursa continua, incercand sa prinda din urma Tesla si sa vina pe piata cu o gama intreaga de vehicule electrice.
Piata de vehicule electrice astazi
General Motors si-a stabilit ca obiectiv un line-up complet electric pana in 2035. Mercedes tocmai si-a anuntat obiectivul de a deveni complet electric pe segmentul vehicule usoare pana in 2030. “Trecerea la EV ia viteza… Punctul culminant se apropie”, a spus luna trecuta CEO-ul Mercedes, Ola Kallenius. “Acest pas marcheaza o realocare pofunda de capital”.
Factorul principal care grabeste trecerea la vehiculele electrice este faptul ca guvernele din intreaga lume apasa din ce in ce mai tare pe acceleratie in acest sens.
Uniunea Europeana propune reglementari dure cu privire la emisiile de dioxid de carbon provenind de la masinile produse sau vandute in Europa, ce ar interzice practic vanzarea de masini noi cu motor cu ardere interna dupa 2035.
Statele americane California si Massachusets au anuntat si ele obiective cu privire la interzicerea masinilor noi cu motor cu ardere interna pana in 2035.
Biden, insa, a marit acum miza, facand presiuni asupra producatorilor auto sa se indrepte catre acel obiectiv de 50% vehicule electrice pana in 2030.
Pe de alta parte, guvernele din intreaga lume alimenteaza achizitiile de vehicule electrice, cu stimulente fiscale generoase si subventii, iar standardele de emisii devin si mai stringente. Doar luna aceasta, administratia Biden a propus standarde mai dure pentru eficienta consumului de combustibil in SUA, o masura ce va determina cresterea preturilor la masinile traditionale, obiectivul principal fiind acela de a determina cat mai multi cumparatori de masini noi sa faca trecerea la vehicule electrice in shimb.
Autoritatile chineze de la Shanghai ofera placute de inmatriculare gratuite pentru ceea ce Beijingul numeste “vehicule cu energie noua”, in timp ce pentru o masina cu motor traditional, consumatorii trebuie sa participe la licitatii pentru a obtine o placuta de inmatriculare.
Va fi nevoie de timp pentru ca adoptarea vehiculelor electrice sa aiba un impact major asupra emisiilor, pentru ca masinile raman pe sosele o perioada indelungata de timp – media in Statele Unite este de 12 ani. Dar o flota completa de vehicule usoare electrice ar avea un impact direct asupra emisiilor. “Vehiculele usoare” sunt responsabile pentru aproximativ 16% din emisiile de dioxid de carbon produse de om din SUA (si aproximativ 6% la nivel global).
Dar pe masura ce trecerea la vehiculele electrice capata un ritm mai accentuat, industria se confrunta cu trei mari provocari.
Mineritul si lanturile de aprovizionare
Una dintre marile provocari asociate cu ascensiunea vehiculelor electrice este reprezentata de minerit si de lanturile de aprovizionare care sprijina aceasta trecere. Bateriile necesita o cantitate mare de minerale, ceea ce implica foarte mult minerit si transport de materiale.
Potrivit specialistului pe probleme de minerit si energie, Mark Mills, o baterie pentru o masina electrica de 450 de kg necesita manevrarea a aproximativ 250 de tone de pamant in cursul procesului de minerit. Insa costurile pentru baterii au scazut enorm.
O accelerare in cercetarea guvernamentala si in sectorul privat va reduce si mai mult costurile si va imbunatati performanta. Va fi nevoie, asadar, de lanturi de distributie foarte mari si complexe pentru a le inlocui pe cele care furnizeaza benzina.
Astazi, multe dintre aceste lanturi de distributie sunt dominate de China, cu care tensiunile se afla intr-o crestere evidenta. China controleaza in acest moment 80% din lanturile de distributie pentru bateriile litiu. Pentru a reduce dependenta actuala uriasa de China, producatorii auto din Statele Unite construiesc fabrici pentru baterii in SUA – General Motors in parteneriat cu LG Chem din Coreea si Ford in parteneriat cu SK Innovation din Coreea.
Ford face, de asemenea, un parteneriat pentru vehicule electrice si o investitie de o jumatate de miliard de dolari in start-up-ul Rivian, care introduce anul acesta van-urile electrice pentru livrarile Amazon, precum si camionete all-terain si SUV-uri electrice.
Trebuie sa ne asteptam ca “securitatea energetica” – mantra care domina politica de jumatate de secol – sa faca loc “securitatii bateriilor”, cu politici guvernamentale care sa o sprijine.
Dar nu trebuie subestimata scara cererii. Va fi o sarcina uriasa sa transformam un sistem de furnizare care sprijina cifra actuala de 600.000 de vehicule electrice anual, intr-unul capabil sa sustina obiectivul lui Biden – acela de aproximativ 9 milioane de vanzari anuale de masini, pana in 2030. Doar pentru a atinge obiectivul de 50% al presedintelui american, ar fi nevoie de o crestere de 15 ori a productiei anuale de masini electrice pe o perioada scurta, de 8 ani.
Infrastructura de incarcare
Cea de-a doua provocare este asigurarea infrastructurii care sa spijine vehiculele electrice in era post-benzina, ceea ce inseamna construirea unei infrastructuri larg raspandite de incarcare a vehiculelor electrice, precum si modernizarea si extinderea retelei electrice.
Reteaua trebuie sa fie, de asemenea, 100% sigura – o cerinta pe care o subliniaza si recentele intreruperi majore in furnizarea energiei in Texas si California. Asa cum spune futurologul Peter Schwartz, intregul sistem electric devine o parte a lantului de distributie pentru vehiculele electrice.
Aceste cerinte sunt cuprinse in noul proiect de lege privind infrastructura, care tocmai a trecut de Senat. In promovarea proiectului, Casa Alba subliniaza concurenta cu China: “cota de piata a SUA” pe zona EV “reprezinta numai o treime” din dimensiunea pietei chineze”, o realitate care “trebuie sa se schimbe”.
In acest scop, autoritatile americane aloca 73 de miliarde de dolari pentru modernizarea si extinderea retelei electrice a tarii si pentru energia curata. De asemenea, aloca 7.5 miliarde de dolari “pentru construirea unei retele nationale de incarcare pentru vehicule electrice” ca parte a obiectivului administratiei “de a accelera adoptarea vehiculelor electrice”.
Un grup al democratilor a propus recent o suma de 10 ori mai mare, ajungandu-se astfel pana la o cifra colosala, de 85 de miliarde. Insa sistemul actual de alimentare a vehiculelor – statiile de benzina – a fost dezvoltat de sectorul privat, fara sprijin guvernamental. Un sistem de incarcare viabil pe termen lung are nevoie de un model de business care sa se bazeze tot pe sectorul privat si sa nu fie dependent de guvernul federal si de politicile schimbatoare.
Increderea in vehiculele electrice
Cea de-a treia provocare implica publicul – oamenii care cumpara automobilele. Pentru majoritatea oamenilor, cea mai mare cheltuiala de capital dupa casa, este masina.
Pur si simplu e prea devreme sa stim cat de dornici vor fi oamenii – in afara de adeptii timpurii ai vehiculelor electrice – sa faca trecerea de la ceva ce au stiut dintotdeauna (masinile alimentate cu combustibil traditional) la ceva complet nou – vehiculele electrice. Iar aceasta situatie este valabila chiar daca evolutiile in materie de baterii extind autonomia acestor vehicule.
Increderea oamenilor va creste, insa, pe masura ce vor vedea masinile electrice pe strazi si pe aleile vecinilor, pentru ca optiunile de autonomie si modele sunt tot mai multe, iar producatorii auto isi doresc sa determine cumparatorii sa faca aceasta schimbare.
Sunt numai 18 ani de cand un pranz la un restaurant pescaresc din Los Angeles alaturi de Elon Musk avea sa fie punctul de pornire al vehiculelor electrice. Iar acum o industrie auto care parea imuabila si improbabil sa se schimbe – in al doilea secol al existentei sale – se indreapta catre viitor. Cat de rapid se indreapta… nu va fi clar decat in urmatorii cativa ani.
Sursa: https://www.politico.com/news/magazine/2021/08/31/biden-electric-vehicles-problems-yergin-507599