Exact in momentul in care Statele Unite intensifica dezvoltarea vehiculelor electrice, producatorii se confrunta cu cea mai slaba veriga din lantul de distributie – o criza de materiale pentru baterii.
De ce conteaza?
Acest obstacol pune Statele Unite intr-un dezavantaj major fata de China, care controleaza cea mai mare parte din mineritul si procesarea mineralelor pentru baterii din lume.
Fara o actiune ulterioara, SUA risca sa devina la fel de dependenta de bateriile importate cum era si de petrolul strain – sau sa repete greselile din trecut, cu panourile solare sau smartphone-urile, care sunt acum realizate in principal in afara tarii.
„Suntem principalii inovatori din lume. Dar provocarea cu care ne confruntam este mentinerea productiei acelor inovatii viitoare aici, in Statele Unite”, a declarat CEO-ul producatorului de baterii Solid Power, Doug Campbell, invitat la o masa rotunda din industrie, gazduita de Jennifer Granholm, ministru al Energiei.
Imaginea de ansamblu
Pe fondul unor reglementari mai dure privind emisiile in intreaga lume, producatorii auto fac eforturi pentru a adauga mai multe vehicule electrice lineup-ului lor, eliminand in acelasi timp treptat motoarele cu ardere interna.
- Investitiile planificate in segmentul de vehicule electrice au crescut cu 41% in ultimul an, ajungand la 330 de miliarde dolari la nivel global pana in 2025, potrivit AlixPartners.
- In Statele Unite, presedintele Biden a facut din electrificarea vehiculelor un element central al strategiei sale de energie curata.
Fara o sursa sigura de baterii avansate lithiu-ion si fara materii prime precum litiu, nichel, cobalt si grafit care intra in compozitia bateriior, aceste obiective EV sunt insa supuse riscurilor.
Starea de fapt
Statele Unite au expus recent un plan national pentru bateriile cu litiu, ce isi propune sa creeze un lant de aprovizionare sigur pentru tehnologia si materialele pentru baterii pana in 2030.
„Va fi nevoie de o investitie strategica din partea guvernului federal, in colaborare cu industria, pentru a sustine o mai mare capacitate de productie interna”, a declarat congresmanul american Mike Doyle la masa rotunda DOE.
In comparatie cu alte tari care investesc in productie prin parteneriate public-private, „noi venim cu un cutit intr-o lupta cu arme de foc”, a declarat secretarul american pentru energie, Jennifer Granholm.
Ce se intampla
Departamentul pentru Energie a declarat, pe 14 iunie, ca va canaliza o finantare in valoare de 200 de milioane de dolari in urmatorii cinci ani catre laboratoarele nationale din SUA, pentru a sprijini cercetarile legate de vehicule electrice si baterii.
DOE a mai spus ca proiectele din sfera bateriilor se pot califica pentru a lua imprumuturi din cele 17 miliarde de dolari disponibile in cadrul programului de imprumuturi Tehnologie Avansata pentru Productia de Vehicule, creat in perioada Obama.
Ce trebuie urmarit
Finantarea ar putea ajuta companii precum Urbix, singurul procesor american de grafit, utilizat la scara larga pentru anozii bateriilor pentru vehicule electrice.
Compania din Arizona a dezvoltat o metoda de a procesa grafit mai simpla, mai ieftina si care utilizeaza mai putina energie decat metoda folosita de China.
Concluzia
“Vrem sa mancam mult ketchup, dar nu avem nicio rosie”, spune Nico Cuevas, CEO-ul Urbix, astel ca – asa cum nu poti face ketchup fara rosii – nu poti face nici vehicule electrice fara baterii.
Sursa: https://www.axios.com/batteries-new-oil-electric-vehicles-269fbc77-8ef6-4ae4-896b-0e3b0ed47031.html