Timp de cateva decenii, vehiculele electrice au fost vazute ca masinile viitorului, dar niciodata ca masina prezentului.
La intalnirile anterioare ale Simpozionului pentru Vehicule Electrice, un forum international dedicat prezentarii evolutiilor din domeniul vehiculelor electrice – si hibrid – liderii industriei au vorbit in termeni glorificatori despre cat de multe vehicule electrice vor aparea in curand pe strazile din America.
“Vehiculele electrice ar trebui sa ajunga la un nivel de cel putin 50% din vanzarile totale de vehicule daca trendurile anterioare continua” spuneau ei in 1969.
“Vor fi cinci milioane de masini electrice in functiune in aceasta tara in 1985” previzionau in 1971, pentru ca in 1974 sa spuna ca pana in 1990 se estimeaza ca vor fi pe strazi 38 de milioane de masini electrice. Evident, nu mai e nevoie sa spunem ca niciuna dintre aceste predictii nu a devenit realitate!
Oamenii s-au obisnuit deja sa auda in cadrul predictiilor anuale ca “anul viitor” va fi anul pietei vehiculelor pe baterie/plug-in.
Oare acest moment va fi diferit? Daca 2020 se va dovedi intr-adevar un punct de cotitura in trecerea de la motoarele cu ardere interna catre modele de vehicule electrice, cercetatorii vor privi probabil in urma si vor indica o serie de factori specifici care au dus la acest deznodamant.
O gama in crestere de produse electrice si hibrid. Din perspectiva consumatorilor, e important sa mentionam ca ne apropiem de acel moment in care vom avea vehicule plug-in disponibile in aproape orice clasa de vehicule traditionale. Deocamdata optiunile raman limitate, iar consumatorii inca sunt nevoiti sa faca si compromisuri. De pilda, incearca sa cumperi un crossover mic, american, hibrid plug-in. Nu il vei gasi inca pe piata.
Vestea buna este ca startup-urile par a se concentra pe segmentul vehiculelor electrice, in timp ce operatorii traditionali dezvolta oferte pe zona de hibride plug-in. Aceasta are sens din punct de vedere strategic, pentru ca fiecare companie isi exploateaza propriile skill-uri si capacitati unice. Din acest motiv, indicat ar fi ca acei consumatori interesati sa cumpere un vehicul electric pe baterie de la un startup si un vehicul hibrid plug-in de la un producator existent deja pe piata.
Vehiculele electrice si hibrid incep sa se apropie ca pret de modelele traditionale cu motoare cu ardere interna. Pentru ca vehiculele electrice necesita mai putina mentenanta, iar electricitatea este mai ieftina decat benzina pe kilometru, sustinatorii vehiculelor electrice spun ca unele EV-uri sunt acum egale, sau chiar mai ieftine, decat vehiculele cu motor cu ardere interna cand te gandesti la costurile de detinere si functionare a masinii. Dar consumatorii sunt inca extrem de sensibili la costurile initiale, iar in conditiile in care pretul petrolului scade pe fondul pandemiei, consumatorii e posibil sa nu se simta bine sa plateasca mai mult pentru a conduce un vehicul electric, in comparatie cu un model cu motor cu ardere interna.
Succesul lui Tesla Model 3. Actiunile Tesla au fost pe val, fiind de cinci ori mai mari de la finele lui 2019. De la jumatatea lui 2020, capitalizarea de piata a companiei o depaseste pe cea a urmatoarelor trei cele mai valoroase companii auto impreuna.
Indiferent de performanta sa pe termen lung, povestea Tesla a fost in mod cert una de succes. Liderii din industria auto au luat aminte, ceea ce a dus la o multime de nou aparuti pe piata si de noi angajamente din partea producatorilor existenti deja pe piata.
Insa Tesla ramane mica in comparatie cu companiile globale impotriva carora concureaza, producand numai 0.4% din productia globala de vehicule si in ciuda succesului Tesla, multi clienti sunt inca precauti.
Anxietatea de autonomie nu mai e o problema atat de mare. Multe vehicule electrice parcurg acum peste 320 de km cu o singura incarcare, si pentru multe dintre nevoile zilnice autonomia pur si simplu nu este o problema. Incarci acasa si nu mai mergi deloc la statia de alimentare. Cu toate acestea, calatoriile lungi cu vehiculele electrice nu sunt recomandate.
Daca un sofer are in plan sa foloseasca o masina noua pentru a inlocui calatoriile cu trenul sau cu avionul, afectate in aceasta perioada de pandemia COVID-19, majoritatea vehiculelor cu baterie electrica vor necesita opriri frecvente si de durata, pentru reincarcare, iar aspectele care fac locatiile indepartate atractive (izolarea, de pilda) pot face relativ dificil sa gasesti si sa utilizezi un incarcator de mare putere. In astfel de cazuri este mai inteligent un pariu pe un hibrid plug-in.
Efectul pandemiei. Vom privi oare inapoi catre 2020 si vom spune ca pandemia ne-a schimbat modelele si comportamentele ce tin de transport? Datele initiale sugereaza ca izolarea partiala din prima jumatate a anului a condus la o reducere in numarul de kilometri condusi per ansamblu cu vehiculele, pentru ca multe masini au stat nefolosite timp de saptamani intregi. Teama de expunere la COVID-19 poate descuraja, de asemenea, folosirea transportului in comun si car sharing-ul, ceea ce ar duce la o crestere a tendintei de achizitionare a masinilor personale. Daca o parte mare din acesti potentiali clienti opteaza pentru vehicule electrice sau plug-in, atunci 2020 poate fi un punct de cotitura, mai ales in conditiile in care consumatorii ar optimiza pentru nevoile locale de transport. Dar acestea sunt in mare parte presupuneri.
Ai nevoie de un vehicul electric sau de un hibrid?
Te intrebi daca ar trebui sa alegi un vehicul electric sau un hibrid? Iata care sunt cele trei intrebari importante pe care ar trebui sa ti le pui.
Ai nevoie de o masina noua?
Daca nu, asteapta pana anul viitor. Vehiculele electrice si hibridele plug-in vor continua sa se inbunatateasca si vor fi lansate mai multe modele. Spre deosebire de investitorii care par incapabili sa astepte sa se arunce in revolutia vehiculelor electrice, majoritatea consumatorilor isi permit sa aiba rabdare.
Ai acces la un incarcator?
Daca nu ai acces facil si fiabil la o statie de incarcare, nu cumpara acum un vehicul electric cu baterie. Chiar si un hibrid plug-in are nevoie de un acces relativ facil la un incarcator, pentru a profita de capacitatea sa electrica. Pentru multi dintre cei care locuiesc la bloc, accesul la statiile de incarcare este atat limitat, cat si incert. Poate ca in acest moment nimeni nu foloseste incarcatorul, dar ce se intampla daca trei vecini din acelasi bloc isi cumpara maine vehicule electrice?
Unde locuiesti?
Si, in general, esti genul de persoana inovatoare, care adopta rapid idei noi? La nivel global, vanzarile de vehicule plug-in reprezinta mai putin de 5% din totalul vehiculelor vandute. Cu toate acestea, in Norvegia, aproximativ jumatate din vehiculele noi care se vand sunt electrice. In locuri precum Norvegia, este mai probabil ca problemele pe care le intalnesti sa fie rezolvate rapid, deoarece firmele si autoritatile vor fi stimulate sa contribuie la rezolvarea lor. Dar in locurile in care adoptarea vehiculelor electrice este cu mult in urma, e mai indicat sa procedezi cu prudenta.
Daca procesul de cautare te conduce la un vehicul electric sau la un hibrid plug-in si nu ai o problema cu un anumit grad de incertitudine, fa pasul, dar daca nu poti gasi vehiculul plug-in potrivit (fie el EV sau hibrid), sau daca nu ti se pare tocmai in regula, atunci e posibil sa fie mai indicat sa mai astepti.
7 actiuni de pe piata EV de cumparat in 2021
Iar daca vehiculele electrice te conving chiar mai mult decat sa incerci sa le folosesti, anul 2021 poate fi nu numai anul vehiculelor electrice, ci si anul in care sa castigi implicandu-te in cumpararea de actiuni ale companiilor care produc vehicule electrice.
Vehiculele electrice au fost pe val in cursul acestui an. Evident, faptul ca doi mari producatori auto au reusit sa faca progrese mari in 2020, in ciuda noului Coronavirus, este de un real ajutor. Ca urmare, o serie intreaga de actiuni ale companiilor producatoare de vehicule electrice au urcat vertiginos. Merita toate sa le detii? In niciun caz!
Exact ca atunci cand o industrie prinde viata – precum canabisul acum cativa ani sau tehnologia in urma cu cateva decenii – vor exista castigatori si pierzatori. Asta nu inseamna ca industria va suferi pierderi catastrofale, ci doar ca nu fiecare actiune va fi castigatoare pe parcurs.
E interesant ca actiunile acestor companii producatoare de vehicule electrice par sa obtina o evaluare atat de mare, in contrast cu producatorii auto traditionali care au valori foarte mici. E ca si cum producatorii de vehicule electrice sunt cu mult mai profitabili, ceea ce nu este adevarat!
Tinand cont de cele spuse mai sus, vom vedea in continuare care sunt actiunile pe care merita sa le cumperi in acest moment.
Tesla (NASDAQ:TSLA)
Nio (NASDAQ:NIO)
Workhorse (NASDAQ:WKHS)
Boyd (OTCMKTS:BYDDF)
Ford (NYSE:F)
Plug Power (NASDAQ:PLUG)
Fisker (NYSE:FSR)
Tesla (TSLA)
Cum am putea sa discutam despre actiunile producatorilor de vehicule electrice si sa nu vorbim despre Tesla? Compania este liderul global pe segmentul de vehicule electrice si continua sa creasca.
Tesla are o capitalizare de piata de peste 550 de miliarde de dolari, ceea ce o face una dintre cele mai valoroase companii americane. Aceasta valoare il aseaza pe Elon Musk pe pozitia a doua in topul celor mai bogati oameni din lume.
Ceea ce a facut Tesla este absolut uluitor. Este o inspiratie la orice nivel. Musk continua sa detina o participatie majora in companie, ajutand la absorbtia ofertei din piata deschisa si permitand pretului actiunilor sa urce mai mult.
Oricum am privi, Tesla este liderul incontestabil in productia de vehicule electrice. Daca au fost vremuri in care puteam vorbi despre probleme cu lichiditatile, Tesla a strans intre timp fonduri suplimentare si si-a extins amprenta. Cu operatiuni in China si SUA, Tesla isi doreste, de asemenea, sa configureze un magazin si in Europa.
In plus, faptul ca are o companie energetica la dispozitie nu face decat sa contribuie la diversificarea operatiunilor sale. Acesta este, de altfel, si un motiv pentru care Tesla are un potential mai ridicat fata de multi dintre concurentii sai din piata.
Nio
In ciuda raliului monstru facut de Tesla in ultimul an, in crestere cu 786%, cresterea sa ramane in urma altei companii de pe piata de vehicule electrice: Nio.
Actiunile Nio au fost lasate sa moara. In octombrie 2019, cu putin peste un an in urma, actiunile companiei au scazut pana la 1,19 USD. Acum, are un maxim de 52 de saptamani de 57,20 USD. Rentabilitatea sa pe un an, de 1.900%, a creat un randament de cateva decenii in numai 13 luni.
Avantul lui Nio merge insa dincolo de pretul actiunilor, totusi.
Compania continua sa realizeze livrari lunare record, pe masura ce cererea de vehicule electrice creste in China. Evident, acesta este un vant din pupa si pentru Tesla, dar intr-o tara cu 1,4 miliarde de locuitori, exista loc de prosperitate pentru mai mult de doua companii din domeniul vehiculelor electrice.
In cea mai recenta actualizare, Nio a declarat ca a livrat 5291 de vehicule in noiembrie, o cifra cu peste 100% mai mare fata de aceeasi luna a anului trecut. Acelasi trend a fost remarcat la nivelul intregului an, cu livrari de 36.721 de vehicule pana in acest moment, insemnand o crestere de aproximativ 111% de la an la an. Asta in ciuda intreruperilor din primul trimestru, cauzate de noul Coronavirus.
In ultimul an, Nio a fost extrem de agil in activitatea sa. Si-a sprijinit operatiunile pentru a-si imbunatati drastic marjele, in timp ce incheia noi oferte (fie prin oferte secundare, fie prin acorduri cu orase din China) pentru a-si consolida situatia financiara. Ei bine, aceasta miscare da roade, pentru ca actiunile Nio au crescut.
Workhorse (WKHS)
Workhorse este una dintre cele mai noi companii de pe segmentul EV. Dat fiind avantul pe care il vedem in ceea ce priveste actiunile producatorilor de vehicule electrice, nu mai este nicio surpriza sa vedem aparand noi oferte SPAC (Special Purpose Acquisition Company). Totusi, nu toate aceste oportunitati sunt bune pentru investitori.
De exemplu, Nikola (NASDAQ: NKLA ) pare sa prezinte mult prea multe batai de cap pentru binele investitorilor. Acordul sau refacut cu General Motors (NYSE: GM) este departe de acordul initial pe care l-am vazut la inceputul acestui an, subliniind o parte din riscurile din acest grup.
Workhorse in schimb poate fi diferit.
Compania incepe sa obtina venituri importante. Previziunile pentru 2020 indica venituri de doar 2,17 milioane de dolari, din care 1,54 milioane de dolari sunt asteptate sa vina in al patrulea trimestru. In general, majoritatea veniturilor sale din 2020 incep abia acum sa vina.
Insa predictiile pentru 2021 sar in mod semnificativ, pana la 138.2 milioane de dolari. In 2022, care in mod clar este destul de departe, asteptarile de profit se ridica la 302 milioane de dolari. Daca o companie poate trece de la vanzari de 2 milioane la finele anului 2020 la peste 300 de milioane la finele lui 2022, investitorii trebuie sa stie despre ea.
Evident, vor fi obstacole pe drum si probabil cresteri de capital si alte evenimente, dar acest tip de crestere merita subliniat.
BYD Company (BYDDY)
Nu se intampla des ca investitorii sa apeleze la tranzactiile extrabursiere sa isi ia actiunile. Insa in cazul BYD, poate fi o exceptie.
Compania este in realitate foarte bine stabilita si nu este un nume de care lumea sa uite. BYD Company are sediul in Shenzen, China, si este producator de vehicule diverse de transport. BYD face orice de la biciclete electrice la autobuze, masini, baterii, electronice si solutii pentru caile ferate. Aceasta companie este implicata in tot si nu este deloc un nou venit pe piata.
Infiintata in 1995, BYD Company vine cu solutii realiste la probleme din lumea reala de 25 de ani. In plus, compania are ca actionar majoritar Berkshire Hathaway, detinuta de Warren Buffett, ceea ce ii da un plus mare de credibilitate.
Ford (F)
Ford este cel mai traditional producator de automobile de pe aceasta lista, dar orientarea sa catre electrificare este demna de remarcat. Compania a varsat miliarde de dolari in partea tehnologica a afacerii sale – inclusiv electrificarea lineup-ului sau actual.
Ford Mustang Mach-E nu arata ca un Mustang, dar are performante mai bune decat acesta. Specificatiile sale mentioneaza o acceleratie de la 0 la 100 de km/h in doar 3,5 secunde, iar compania estimeaza o autonomie de 480 de km. Vehiculul urmeaza sa fie lansat in 2021, dar este deja cerut de multi fani.
Compania mai are si alte modele pe drum, Mustang si pick-up-ul din seria F fiind cele mai importante puncte focale pentru investitori.
Pickup-ul din seria F este cel mai bine vandut vehicul din tara. Trecerea sa la o varianta hibrid este o punte naturala catre o eventuala varianta electrica, la care Ford lucreaza deja. Acest lucru este valabil, de asemenea, si pentru o serie de alte vehicule care sunt deja in productie.
Pe scurt, fii cu ochii pe trecerea flotei Ford catre oferte electrice – si vom vedea daca actiunile companiei vor fi influentate de aceste decizii.
Plug Power (PLUG)
Exista destule persoane care ar ezita sa include Plug Power in lista lor de actiuni ale companiilor producatoare de vehicule electrice. Avand in vedere ca activitatea sa se invarte in primul rand in jurul hidrogenului si al tehnologiei fuel-cell, reticenta ar fi justificata.
Insa Plug Power nu ar trebui eliminat din lista datorita solutiilor sale bazate pe energie curata, doar pentru ca nu este producator unic de vehicule electrice. Compania spune ca are “solutii sustenabile fuel-cell pentru o lume electrificata” si adauga ca “Plug Power permite trecerea paradigmei la o lume electrificata prin solutii inovatoare curate, de ultima generatie, bazate pe hidrogen fuel-cell”.
Si astfel ne indreptam catre evolutia sa. Analistii se asteapta la o crestere de aproximativ 37% anul acesta si de 36% in 2021. Daca aceste cifre vor deveni realitate, Plug Power va avea un profit de 440 de milioane de dolari anul viitor. Privind doi ani inainte, analistii se asteapta la vanzari de peste 560 de milioane de dolari.
Desi compania are o datorie pe termen lung de 225 de milioane de dolari si o datorie curenta de 74.8 milioane de dolari (aproximativ 300 de milioane de dolari impreuna) activele sale sunt puternice. Cu cash si echivalent de aproape 450 de milioane de dolari si active curente de 778 de milioane de dolari, nu trebuie sa ne facem griji pentru lichiditatile Plug Power.
Fisker (FSR)
Multe voci ar spune ca Fisker este cel mai speculativ nume de pe aceasta lista de actiuni ale companiilor de vehicule electrice. Si poate chiar asa si e, compania devenind publica abia la finele lunii octombrie. La fel ca multi altii, Fisker a venit pe pietele publice printr-o oferta SPAC, astfel ca graficele se intorc in timp putin mai mult de 30 octombrie.
Aceasta companie este inca la inceput de drum, desi acum se pregateste pentru o lansare mult mai mare. Ca atare, face doar rezervari, dar nu produce inca vehicule. Cu toate acestea, SUV-ul complet electric Ocean arata destul de bine.
Analistii Citi i-au atribuit recent un rating de cumparare si un pret target de 26 USD. Cu toate acestea, compania intentioneaza sa inceapa productia in al patrulea trimestru al anului 2022, astfel incat investitorii au destul timp. Daca putem obtine acest nume cu o reducere serioasa, anul viitor s-ar putea sa vina cu o recompensa interesanta.
Surse: https://www.rhsmith.umd.edu/faculty-research/smithbraintrust/insights/will-2021-be-year-electric-vehicle
https://investorplace.com/2020/12/7-top-electric-vehicle-stocks-to-buy-for-2021/